Slagelse Kommune risikerer kæmperegning efter mislykket beredskabsfusion

Google Maps
Brandstationen i Slagelse. Arkivfoto

Der er en stor faktura på vej til Slagelse Kommune. Afsenderen er det fælleskommunale Vestsjællands Brandvæsen, og baggrunden er Slagelses beslutning om at forlade brandvæsenet få dage før, at det blev en realitet. De øvrige kommuner, som nu indgår i brandvæsenet, har besluttet, at Slagelse Kommune skal betale alle de udgifter, som kommunens beslutning har medført.

Kort tid før, at Vestsjællands Brandvæsen blev stiftet ved årsskiftet, besluttede Slagelse Kommune, at man alligevel ikke ønskede at indgå i det fælleskommunale beredskab. De øvrige kommuner gik videre med etableringen af brandvæsenet, men nu har de desuden besluttet, at Slagelse Kommune skal betale alle de udgifter, som den overraskende udtræden har medført – både de direkte og indirekte udgifter.

I januar varslede Vestsjællands Brandvæsen overfor Slagelse Kommune, at der ville komme en faktura, og ifølge brandvæsenet reagerede Slagelse Kommune ved at ”takke for orienteringen”.

Vestsjællands Brandvæsen regner stadig på fakturaens størrelse. Men den vil komme til at omfatte omkostningerne ved at udarbejde et revideret budget, ved at ændre den risikobaserede dimensionering, ved at tilbageføre de virksomhedsoverdragede medarbejdere til Slagelse Kommune, ved at ændre forsikringsforholdene samt ved det generelt øgede ressourceforbrug i administrationen. Men hertil kommer en række indirekte omkostninger, f.eks. udarbejdelse af en ny vedtægt, udskydelse af leasingaftaler på materiellet, udskydelse af planlagte effektiviseringer og udskydelse af ansættelsen af en beredskabsdirektør.

Annonce