Brandvæsen

Ny udgave af retningslinjer for indsatsledelse

Beredskabsstyrelsen har i samarbejde med andre relevante myndigheder revideret ”Retningslinjer for indsatsledelse” (REFIL), som beskriver de overordnede ledelsesmæssige forhold og samarbejdsprincipper for redningsindsatser i Danmark. REFIL udstikker rammerne for såvel dagligt forekommende indsatser som for større og mere komplekse hændelser og omhandler en række beredskabsaktører, primært politiet, redningsberedskabet og sundhedsberedskabet, men også andre, der kan indgå i den samlede redningsindsats.

Brandvæsen

Debat: Holdledere kan varetage teknisk ledelse ved så godt som alle indsatser

Beredskabsstyrelsen har for nyligt givet udtryk for, at kommunerne ikke bør benytte deltidsansatte indsatsledere. Men styrelsens argument om, at viden og oplysninger går tabt, hvis indsatsledelsen ikke varetages af kommunale embedsmænd, er noget søgt, skriver formanden for Landsklubben for Deltidsansatte Brandfolk, Karsten Andersen, i dette debatindlæg, hvor han opfordrer Beredskabsstyrelsen til i stedte at fokusere på muligheden for at anvende holdledere som tekniske ledere – og dermed gøre op med mange års overflødig og kostbar brug af indsatsledere.

Brandvæsen

Beredskabsstyrelsen: Indsatsledere bør ikke være deltidsansatte

Indsatsledere i kommunerne bør være faste medarbejdere, der til dagligt varetager myndighedsopgaver inden for brandteknisk byggesagsbehandling, brandsyn og fyrværkeriområdet. Hvis der i stedet anvendes deltidsansatte indsatsledere, er der risiko for, at værdifulde oplysninger og viden om indsatser – især i forbindelse med objekter omfattet af driftsmæssige og tekniske forskrifter – går tabt. Det slår Beredskabsstyrelsen fast.

Brandvæsen

Hvem har ansvaret for oprydning efter personpåkørsler?

Spørgsmålet om, hvilken del af beredskabet, som har ansvaret for oprydning efter personpåkørsler på jernbanen, kan ikke besvares entydigt. Det skriver Beredskabsstyrelsen til en kommune, som har ønsket at få klarlagt, hvem der skal lede og udføre oprydningsopgaven. Styrelsen mener dog, at brandvæsenerne har ansvaret for sværere frigørelsesopgaver, mens ambulancetjenesten skal stå for opgaven, hvis ulykkesofferet er frit tilgængeligt.

Brandvæsen

Vil lægge tre indsatsledervagter sammen til een

Faxe og Stevns kommuner er langt fremme med planer om at etablere en fælles indsatsledervagt, som skal erstatte de tre nuværende indsatsledervagter. Et samarbejde – som i givet fald også vil omfatte brandsyn og brandteknisk byggesagsbehandling – vil give en samlet besparelse på over 800.000 kr., og samtidig får de enkelte indsatsledere flere udrykninger og dermed mere rutine.

Brandvæsen

Københavns Brandvæsen får ny operativ ledelsesstruktur

Som led i en ændring af den risikobaserede dimensionering skal Københavns Brandvæsen have en helt ny ledelsesstruktur på det operative område. Fremover skal den operative ledelse bestå af holdledere, indsatsleder I og II, indsatschef, operationschef og beredskabschef. Som noget nyt skal alarmcentralen endvidere være bemandet med vagthavende operationschef, en logistikchef og en stabsoperatør døgnet rundt.

Brandvæsen

Gentofte: Manglende Tetra-dækning kostede brandchef jobbet

Det var manglende radiodækning, som onsdag kostede Gentoftes brandchef jobbet. Brandchefen havde tirsdag vagt som indsatsleder, men brandvæsenets vagtcentral kunne ikke komme i kontakt med ham. Årsagen var, at brandchefens Tetra-radio var udenfor radiodækning, men Gentofte Kommune afviser, at den manglende dækning skyldtes problemer med det omstridte Tetra-radiosystem.

Præhospital

Vejle Amt vil ikke betale for Falcks redningsledere

Fremover vil Vejle Amt ikke betale, når Falck sender en redningsleder til trafikulykker i amtet. Dermed sparer amtet 200.000 kr., som skal bruges til at dække de stigende udgifter indenfor ambulancekørsel. Redningslederne udsendes til visse typer af ulykker, og varetager hovedsageligt sikkerhedsmæssige opgaver for Falcks personale. Redningslederne er efter Vejle Amts opfattelse ikke en amtslig opgave.

Brandvæsen

Kompetencestrid om indsatsledelse optrappes

Foreningen af Kommunale Beredskabschefer (FKB) optrapper nu striden om, hvem der skal have lov til at bestemme ved redningsindsatser, hvor mandskab og materiel fra flere forskellige dele af beredskabet er indsat. Der har i årevis hersket en vis usikkerhed på området, fordi hverken beredskabsloven eller anden lovgivning indeholder nogen klare bestemmelser om ledelsesforholdene ved indsatser, der helt eller delvist ligger udenfor beredskabslovens område.