Politiet: Vi mister vigtige oplysninger efter overgang til ny 112-ordning

Foto: Rigspolitiet

Siden maj er alle 112-opkald, der vedrører sygdom eller tilskadekomst, blevet viderestillet fra alarmcentralerne til regionernes AMK-vagtcentraler, så snart politiets alarmoperatør har fået de nødvendige oplysninger om skadestedets adresse. Men politiet må ikke lytte med på samtalen, når den først er blevet viderestillet, og det er et problem for politiet, der blandt andet går glip af muligheden for at vurdere, om en tilskadekomst i virkeligheden skyldes vold.

Problemet for politiet er, at reglerne om sundhedspersonale tavshedspligt gør, at politiet ikke kan fortsætte med at følge samtalen mellem anmelderen og AMK-vagtcentralens sygeplejerske, når først 112-opkaldet er stillet videre til AMK-vagtcentralen.

”Mange af de sager, vi efterforsker begynder jo med de oplysninger, som kommer ind via den første henvendelse på alarmcentralen. Der havde vi bedre muligheder tidligere. Ringer en mand og siger, at hans kone er faldet og har slået sig, og vi stiller om til det sundhedsfaglige personale, så kan vi ikke lytte med og måske få de indikationer, der fortæller, at det i virkeligheden er manden selv, der har overfaldet hende”, siger politiinspektør Morten Anker Jensen, Østjyllands Politi, til Århus Stiftstidende.

Politiet og regionerne er i dialog om at løse problemet.

Annonce