Ny vagtcentral har sendt dyreambulancerne af sted 7.300 gange

Arkivfoto: Michael G. Madsen
Arkivfoto: Michael G. Madsen

Dyrenes Beskyttelses døgnåbne vagtcentral for dyr i nød har nu eksisteret i et år, og medarbejderne på vagtcentralen har haft travlt. Siden starten har vagtcentralen modtaget 73.000 opkald, og det har resulteret i, at vagtcentralen 7.331 gange har afsendt en af de dyreambulancer, som i størstedelen af landet drives af Falck.

Vagtcentralen har telefonnummer 1812, og den modtager mange forskellige typer opkald. ”Det er opkald fra eksempelvis folk, der har påkørt en hjort, folk, som har fundet en papkasse med efterladte killinger, en svane, der har brækket en vinge eller dyr, der bliver forsømt af deres ejer. Især ved daggry og solnedgang har vi rigtig travlt, for det er her, at der desværre er mange, der påkører en hjort, der løber over vejen”, fortæller Britta Riis, der er direktør i Dyrenes Beskyttelse.

Det er især katte, som der ringes til vagtcentralen om, efterfulgt af vilde fugle, eksotiske dyr, hjorte og hunde.

Helt præcis har vagtcentralen på 12 måneder modtaget 73.043 opkald. ”Vi kan jo se, at der i den grad har været et behov for en døgnåben vagtcentral for dyr i nød. Vi har i gennemsnit 200 opkald i døgnet og omkring 500 opkald i døgnet, når der er travlest. Det er vi rigtig glade for, for det betyder jo, at dyrene kan få den hjælp, de har brug for”, siger Britta Riis.

Vagtcentralen har også betydet, at dyreambulancerne er blevet sendt på mange ture. Siden åbningen i august sidste år er det blevet til 7.331 ture. Det er i gennemsnit 20 ture om dagen.

Samtidig tyder meget på, at befolkningen efterhånden har taget det nye 1812-nummer til sig. ”En ny Gallupundersøgelse viser, at godt hver femte dansker nu kender nummeret 1812 til Dyrenes Vagtcentral. Og det betyder, at mange danskere nu ved, hvem de skal ringe til, og derved at dyret får den rigtige hjælp så hurtigt som muligt”, siger Britta Riis.

Annonce