Falck skal fortsat hjælpe 100.000 rejsende om året

Logoer - Falck 1Det vil også i de næste tre år være Falck, som skal hjælpe de 100.000 flypassagerer med et handicap, som hvert år får assistance i Københavns Lufthavn. Falck har haft opgaven siden 2008, og efter et udbud er kontrakten mellem lufthavnen og Falck blevet forlænget med tre år. Den nye kontrakt indebærer både en oprustning på mængden af hjælpeudstyr og en lavere pris.

I 2008 blev ansvaret for rejsende med mobilitetsproblemer flyttet fra flyselskaberne til lufthavnene, fordi EU ønskede en ensartet standard. I Københavns Lufthavn betyder det, at flyrejsende med et handicap siden da har været sikret en høj service fra de ankommer til lufthavnen og helt til de sidder i flysædet.

Falck har siden ordningen trådte i kraft stået for håndteringen af de rejsende i Københavns Lufthavn, og nu er der indgået en ny aftale for yderligere tre år. ”Vi har haft ordningen i udbud, og Falck afgav samlet set det bedste bud. Det bør både vi, flyselskaberne og passagererne være rigtig godt tilfredse med, fordi servicen de seneste fem år har været på et højt niveau, og den nye aftale betyder, at serviceniveauet bliver endnu højere, bl.a. fordi Falck opruster på mængden af hjælpeudstyr, samtidig med, at prisen bliver mere konkurrencedygtig”, siger Kristian Durhuus, der er driftsdirektør i Københavns Lufthavn.

Aftalen løber i tre år med option på forlængelse i yderligere to år, og også hos Falck ser man frem til at fortsætte med at yde service til rejsende med mobilitetsproblemer. ”Vi er stolte over at have varetaget denne vigtige opgave tilfredsstillende for Københavns Lufthavns de seneste fem år og ser frem til også fremover at hjælpe passagerer med et handicap gennem lufthavnen. Denne service ligger fint i forlængelse af den assistance, vi yder til borgere, der ønsker hjælp til at komme sikkert til lægen eller på sygehuset”, siger koncernchef i Falck, Allan Søgaard Larsen.

Også hos handicaporganisationerne er man tilfredse med, at Falck fortsat skal levere assistance til de ca. 100.000 rejsende med mobilitetsproblemer hvert år – et tal, der i øvrigt har været stigende gennem de seneste år. ”Det er glædeligt, at der ikke skiftes selskab, når det gælder assistance til personer med nedsat mobilitet, personer med handicap, i Kastrup. Det er vigtigt at blive assisteret af et personale med en høj faglig kvalitet, som bedst muligt opnås gennem erfaring kombineret med den nødvendige uddannelse”, siger Stig Langvad, der er formand for Danske Handicaporganisationer.

Personer med handicap er ifølge Stig Langvad fuldkommen afhængige af den støtte, som Falck leverer, fordi hverken lufthavn eller fly er indrettet, så det er muligt for personer med handicap at klare sig på egen hånd. ”Gennem de seneste år har Falck, i samarbejde med lufthavnen og repræsentanter fra handicaporganisationerne, bidraget til at udvikle assistancen i en stadig bedre og bedre retning til stor tilfredshed for mange tusinde rejsende med handicap. Det er afgørende, at rejsen starter og slutter godt”, siger Stig Langvad.

Annonce