Hurtigere midtjyske ambulancer

Det går den rigtige vej med responstiderne for de midtjyske ambulancer. I 1. kvartal blev ambulancerne således en anelse hurtigere end i samme periode sidste år, og Region Midtjyllands servicemål om, at 75 procent af ambulancerne skal være fremme indenfor 10 minutter, overholdes nu. Mest markant er forbedringen i Favrskov, der har fået skåret omkring to minutter af responstiden, samt i kommuner som Holstebro, Ikast-Brande, Lemvig, Odder og Struer, mens responstiden i Randers er steget med næsten et minut.

I Region Midtjylland opgøres responstiden som den andel af ambulancerne, der er fremme indenfor bestemte tidsintervaller. Regionens servicemål er, at 75 procent af ambulancerne skal være fremme indenfor 10 minutter, og i 1. kvartal nåede de 75 procent af ambulancerne frem indenfor 9,8 minutter. Også de øvrige servicemålene – for 92 og 98 procent af ambulancerne – er opfyldt. Regionen angiver selv det relativt milde vintervejr som en mulig årsag til de hurtigere ambulanceudrykninger.

I en lang række kommuner var responstiden i 1. kvartal markant bedre end i samme periode sidste år. I Favrskov Kommune gik der således 11,9 minutter inden 75 procent af ambulancerne var fremme, og det er væsentligt bedre end de 13,7 minutter i 2011. I Holstebro faldt responstiden fra 10,7 til 9,7 minutter, i Ikast-Brande fra 10,8 til 9,6 minutter, i Odder fra 10,5 til 9,2 minutter og i Struer fra 12 til 10,6 minutter.

I tre kommuner steg responstiden. Værst ser det ud i Randers, hvor der gik 8,7 minutter, inden 75 procent af ambulancerne var fremme, mod 7,8 minutter i 2011. I Herning og Ringkøbing-Skjern var der beskedne stigninger på 0,2 minutter.

Der var i 1. kvartal 2012 i alt 36 udrykninger, hvor responstiden oversteg 20 minutter. Hovedårsagerne var lang kørevej (12 udrykninger), nærmeste ambulance optaget (12 udrykninger) og upræcis adresseangivelse (5 udrykninger). Herning-området havde flest udrykninger med lang responstid – efterfulgt af Viborg/Silkeborg og Århus.  Sidste år, hvor de var mange dage med dårligt vejr, var der i 1. kvartal i alt 78 udrykninger med en responstid på over 20 minutter.

Annonce