Tårnhøje forventninger til ny 112-app

Danskerne skal fremover huske at bruge en 112-app, hvis de har brug for at ringe 112 fra deres smartphone. Det er i hvert fald forudsætningen, hvis den nye 112-app, som blev lanceret i går, skal blive en succes. Forventningerne hos Rigspolitiet, Københavns Brandvæsen, Geodatastyrelsen, Intergraph og TrygFonden – der står bag den nye app – er at app’en bliver en så integreret del af danskernes hverdag, at den vil redde menneskeliv.

Hvis man har brug for hjælp og ikke ved, hvor man er, kan en stresset situation blive endnu værre. Men den nye 112-app er nem at bruge og skal være med til at sikre, at hjælpen når hurtigere frem. Den blev tidligere mandag lanceret ved et arrangement på Dronning Louises Bro i København.

“Vi har her fået en 112-app, som gør en forskel i hverdagen for os alle sammen. Det er et bevis på, at der opstår synergi, når offentlige og private virksomheder går i tæt dialog helt fra idé til lancering af et produkt. I bedste fald vil app’en redde menneskeliv”, sagde miljøminister Ida Auken ved lanceringen.

artikel---047-01
Miljøminister Ida Auken, Steen Herlev Larsen fra 112-sekretariatet og beredskabschef Jakob Vedsted Andersen fra Københavns Brandvæsen under lanceringen mandag. Foto: Michael Israelson

112-app’en er udviklet i et samarbejde mellem Rigspolitiet, Københavns Brandvæsen, Geodatastyrelsen og Intergraph – og den er finansieret af TrygFonden.

Sender automatisk GPS-koordinater

Den nye app er ganske simpel: Hvis man får brug får at ringe 112, skal man blot ringe op gennem app’en på sin smartphone, og så vil alarmcentralen præcis kunne se, hvor man befinder sig, da app’en automatisk sender GPS-koordinaterne samtidig med samtalen. På den måde undgår man at komme i en situation, hvor man ikke kan forklare alarmcentralen, hvor man befinder sig.

Dermed er det en forudsætning for app’ens succes, at danskerne dels downloader app’en, dels husker ar bruge den, hvis de har behov for at ringe 112. Hvis de blot ringer 112 via telefonens almindelige opkaldsfunktion, har app’en nemlig ingen effekt.

”Det kan gøre en stor forskel, da vi indtil nu ikke har været i stand til at spore opkald via mobiltelefon. Med app’en kan vi inden for nogle få meter se præcist, hvor anmelderen ringer fra, og det er banebrydende”, fortæller vagtcentralmester Karl Hougaard fra Københavns Brandvæsen.

Tre ud af fire 112-opkald kommer fra mobiltelefoner

Omkring tre ud af fire opkald til 112 sker i dag fra en mobiltelefon, og over halvdelen af mobiltelefonerne i Danmark er smartphones med en indbygget GPS, der kan oplyse, hvor du står. Det er disse nye teknologiske muligheder, der tages i brug i 112-app’en.

”Det bliver en meget stor hjælp for alarmcentralen at få en præcis stedangivelse overført samtidig med samtalen. Vi håber derfor, at alle vil downloade 112-app’en til deres smartphone”, siger Steen Herlev Larsen, der er leder af 112-sekretariatet hos Rigspolitiet.

Steen Herlev Larsen har været med i udviklingen af app’en helt fra idéfase til det færdige produkt.

“Min opgave har bl.a. været at sikre samspil mellem app’ens informationer og alarmcentralernes betjeningssystemer – altså at de to systemer kan tale sammen. Efter en lang række test på forskellige forsøgsgrupper er vi nu sikre på, at de taler samme sprog”, siger Steen Herlev Larsen.

App’en er udviklet til iOS, Android og Windows 8, der dækker størstedelen af styresystemerne på smartphones.

Den nye app kan downloades her.

Annonce