For nyligt vakte det en del opsigt, da det kom frem, at et udbud af brandslukningen i Holstebro Kommune tilsyneladende ville føre til, at kommunens omkostninger til brandslukning ville stige kraftigt. Nu viser det sig imidlertid, at det kun er på papiret, at brandslukningen bliver dyrere. I modsætning til det kommunale brandvæsens nuværende budget så indeholder de nye tilbud fra brandvæsenet og Falck nemlig både anlægs- og driftsudgifter.
I forbindelse med udbuddet besluttede Holstebro Kommune at opdele beredskabet i en myndighedsdel og en entreprisedel. Myndighedsdelen skulle varetage opgaver som brandsyn, brandteknisk byggesagsbehandling og indsatsledelse samt den frivillige del af beredskab. Entreprisedelen skulle tage sig af opgaver som brandslukning, bådberedskab, vagtcentral og serviceydelser. Formålet med opdelingen var at gøre beredskabets økonomi mere gennemskuelig samt at skabe forudsætningerne for udbuddet, hvor kun entreprisedelen blev sendt i udbud, mens myndighedsdelen under alle omstændigheder skulle fortsætte i kommunalt regi.
Budgettet for beredskabets entreprisedel er i dag pÃ¥ 4,9 mio. kr., som dækker omkostningen til driften af Holstebro Brandvæsen og betalingen til Falck for driften af brandstationerne i Vinderup og Ulfborg. Falck og Holstebro Brandvæsen har budt pÃ¥ driften af entreprisedelen i de næste 10 Ã¥r, og Falcks tilbud er nogle procent billigere end brandvæsenets. Imidlertid ligger begge bud pÃ¥ omkring 8 mio. kr., og det fik kommunens viceborgmester til at kræve sagen sat pÃ¥ dagsordenen for næste møde i byrÃ¥det. OgsÃ¥ i de lokale medier er bølgerne gÃ¥et højt, og en lokal avis har – med henvisning til oplysningen om den voldsomme prisstigning – pÃ¥ lederplads krævet, at udbuddet annulleres og at man i stedet viderefører den nuværende struktur, hvor brandslukningen deles mellem det kommunale brandvæsen og Falck.
Nu viser det sig imidlertid, at oplysningerne om prisstigningen tilsyneladende bygger pÃ¥ en misforstÃ¥else. Det nuværende budget og de nye tilbud er nemlig baseret pÃ¥ helt forskellige forudsætninger. Brandvæsenets nuværende budget er sÃ¥ledes teknisk set et rent driftsbudget. Det vil sige, at anlægsudgifterne – udgifterne til anskaffelse af køretøjer og bygninger – ikke medtages i budgettet. NÃ¥r brandvæsenet skal have nyt materiel, søges der derfor om en anlægsbevilling, som sÃ¥ledes ikke indgÃ¥r i de 4,9 mio. kr., som er det nuværende budget for entreprisedelen. Dermed er omkostningerne til brandslukningen altsÃ¥ reelt betydeligt større end de 4,9 mio. kr.
Tilbuddene fra Holstebro Brandvæsen og Falck indeholder derimod bÃ¥de drifts- og anlægsudgifter, og derfor er de ikke sammenlignelige med brandvæsenets nuværende budget. Og nÃ¥r brandvæsenets eget tilbud er mærkbart større end brandvæsenets nuværende budget, så skyldes det blandt andet, at brandvæsenet vil skulle investere et større millionbeløb i nye køretøjer og bygninger, hvis brandvæsenet skal overtage driften af de nuværende Falck-brandstationer i Vinderup og Ulfborg. For at fÃ¥ et retvisende billede af udgifterne til brandvæsenet, vil afskrivningerne pÃ¥ disse investeringer skulle indgÃ¥ i brandvæsenets budget, og her vil den Ã¥rlige afskrivning pÃ¥ f.eks. en enkelt autosprøjte typisk udgøre omkring 150.000 kr. De samlede afskrivninger pÃ¥ brandvæsenets materiel vil sÃ¥ledes løbe op i et betydeligt beløb, men reelt er der ikke tale om, at brandslukningen bliver dyrere – blot at alle udgifter fremover tages med i regnestykket.