Brandvæsen

Nyt beredskab har fået navn og logo

Det kommende fælleskommunale beredskab for Køge, Solrød og Stevns har nu fået både navn og logo. Navnet bliver Brand & Redning Køge-Solrød-Stevns, når beredskabet forventeligt bliver en realitet pr. 1. januar 2027. Beredskabets logo bygger på den velkendte otte-takkede beredskabsstjerne kombineret med de tre kommuners byvåben.

Brandvæsen

SF overtager posten som beredskabsminister

SF’eren Lisbeth Bech-Nielsen har overtaget posten som minister for samfundssikkerhed og beredskab. Efter en turbulent tid siden oprettelsen i 2024 var der usikkerhed om, hvorvidt ministeriet ville overleve under den nye regering, men det står nu klart, at ministeriet fortsætter uændret – men med en minister fra SF i stedet for Venstre-ministeren Torsten Schack Pedersen.

Brandvæsen

Akutberedskab og totalberedskab er med i regeringsgrundlag

Både akutberedskabet og totalberedskabet omtales i regeringsgrundlaget for den nye S-SF-M-R-regering. Men for begge dele af beredskabet er der tale om meget runde og uforpligtende tilkendegivelser, der ikke nærmere beskriver, hvordan den nye regering konkret vil styrke beredskabet.

Brandvæsen

Tanksprøjte i Hillerød skal bemandes med fuldtidsbrandfolk

Beredskabet i Hillerød ser nu ud til at blive styrket, således at den lokale brandstation fremover får en tanksprøjte i 1-minutsberedskab. Tanksprøjten bemandes med en holdleder og tre brandfolk, mens der i dag kun er holdleder og en enkelt brandmand i 1-minutsberedskab. Derimod siger politikerne nej til, at deltidsberedskabet samtidig styrkes med to ekstra brandfolk på vagt.

  • Politi
    I mere end 30 år har politifolkenes politiskilt bestået af et grønt sikkerhedspapir med personlige informationer om den politiansatte, et pasfoto og et stempel, som herefter er sat ind i et læderetui med politiets våbenskjold indpræget på forsiden. Men fremover skal politiskiltene være anonyme – den politiansattes navn erstattes således af et nummer, der svarer til nummeret på uniformerne.
  • Brandvæsen
    Den 1. juni 2026 bliver det nuværende natfærgeberedskab for øerne Askø, Fejø og Femø nedlagt. Det betyder, at der i tidsrummet fra kl. 20 til 06 ikke længere kan sejles brandkøretøjer til øerne. Som konsekvens bliver det lokale beredskab nu styrket med tanksprøjter på Fejø og Femø samt materiel til vandforsyning på Askø. Desuden skal en aftale om brug af en kabinebåd sikre, at der
  • Præhospital
    Region Syddanmark vil anvende 7 mio. kr. på at bygge en ny ambulancestation i Billund. Stationen, der bliver nabo til byens brandstation, erstatter lejede lokaler i Billund Lufthavn, hvor trafikrestriktioner og støj fra flytrafikken gør placeringen mindre optimal. Det er Ambulance Syd, som driver det lokale ambulanceberedskab.
  • Politi
    Med placeringen i Østersøen er Bornholm særligt sårbar overfor brud på forsyningskæder, transport og kommunikation. Derfor skal totalberedskabet på øen styrkes. Det skal samtidig samle læring og erfaringer til gavn for totalberedskabet i hele Danmark. Projektet betyder blandt andet, at der stiftes en række nye råd, som involverer en lang række forskellige aktører.
  • Brandvæsen
    Når en krise sætter hverdagen ud af spil, er det ikke kun beredskabet, der kan gøre en forskel. Det kan også de mennesker, der er tættest på. For at binde borgere og beredskab tættere sammen, har Hovedstadens Beredskab nu lanceret appen Beredskabshjælp. Formålet er at give borgerne mulighed for at bidrage, når der opstår situationer, hvor der er brug for flere hænder.
  • Brandvæsen
    Fra midten af 2027 bliver brandberedskabet i Herning styrket, når det nuværende beredskab med deltidsbrandfolk styrkes med et dagberedskab af fastansatte brandfolk, hvor en holdleder og fem brandfolk er klar til udrykning i dagtimerne mandag-fredag. Der lægges op til, at også yderligere en station skal have dagberedskab på et senere tidspunkt.

Fra arkivet – Brandvæsen

Google Streetview
Brandvæsen

Aftale om ny vagtplan for brandfolkene i Skive

I juli gik deltidsbrandfolkene i Skive ud med at skarp kritik af en ny vagtplan, som indebærer, at der ikke længere er faste vagthold på hverdagene. Brandfolkene påpegede, at vagtplanen ville give risiko for, at der ikke mødte nok brandfolk frem ved alarm. Nu er brandfolkenes og deres arbejdsgiver, Falck, imidlertid blevet enige om en aftale, der fastholder vagthold på de helligdage, der falder på hverdage.

Brandvæsen

Problemer med udkaldesystem forsinkede udrykning til storbrand

I sidste uge forsinkede tekniske problemer på alarmcentralen en brandudrykning i Middelfart. Fredag forsinkede tekniske problemer så igen en brandudrykning – denne gang i Varde, hvor en udrykning til en storbrand blev forsinket med omkring 30 minutter. I Varde skyldes forsinkelsen dog tilsyneladende et problem med Falcks udkaldesystem.

Fra arkivet – Præhospital

Præhospital

Sjællandsk regionsrådsformand: Vi regner stadig med, at de kan løse opgaven

Region Sjælland regner stadig med at skrive kontrakt med Samariten, som tidligere i dag trak sig fra aftalen med Region Midtjylland. Det siger regionsrådsformand Kristian Ebbensgaard (V), der tager roligt imod meldingen fra Midtjylland. “Det har ingen konsekvenser her. Vi arbejder stadig med Samariten og regner med, at de er indstillede på at løse opgaven her, og at vi kan indgå kontrakt omkring nytår eller i januar. Vi regner stadig med, at de kan løse opgaven. Vi har ikke grund til at tro andet, og Samariten har heller ikke tilkendegivet andet over for os”, siger regionsrådsformanden.

Præhospital

Slut med Falck-lægeklinikker

Falck fortsætter med at tilpasse organisationen. Få dage efter en beslutning om at lukke yderligere autohjælpsstationer har Falck i dag meddelt, at korpsets 12 lægeklinikker er blevet solgt. Også to andre selskaber er blevet solgt, mens to vikarbureauer er sat på salgslisten. Falck understreger dog, at den resterende del af Falck Healthcare vil bestå – og skal udvikles.

Præhospital

Københavns Brandvæsen vil udarbejde en ambulancestrategi

Københavns Brandvæsen vil i løbet af i år udarbejde en ambulancestrategi, som skal bidrage til, at brandvæsenet fortsat kan levere en høj kvalitet til Region Hovedstaden og samtidig minimere driftsomkostningerne i brandvæsenets ambulancetjeneste. Det skriver brandvæsenet i en ny virksomhedsplan, hvor det også fremgår, at alle afdelinger i brandvæsenet fremover skal aflevere 2 procent af deres budget til en central pulje, som skal anvendes til investeringer, og at der skal indkøbes en simulator til træning af indsatsledere og holdledere.

Fra arkivet – Autohjælp

Autohjælp

Travleste autohjælpsdag nogensinde

Den kolde start på ugen gav mandag ekstrem travlhed hos Dansk Autohjælp, der med 2.770 assistancer slog rekorden fra snestormen i december 2010, hvor der var 2.713 assistancer. Dansk Autohjælp har haft alle biler og alt disponibelt materiel på vejene, og der har været mest at lave på Sjælland med 1.150 tilkald, men Sydjylland nåede op på 529 assistancer. Blandt de mere usædvanlige assistancer måtte der ydes starthjælp til et rangerlokomotiv.

Autohjælp

Regnvåd februar gav stor stigning i antallet af fritrækninger

Februar 2022 går over i historien som den næstvådeste, siden DMI begyndte sine målinger i 1874. Og det afspejler sig i statistikken over assistancer hos SOS Dansk Autohjælp. Antallet af fritrækninger steg således med ca. 40 pct. fra januar til februar, så den megen regn i vinterens sidste måned har sat sit aftryk.

Autohjælp

Lille underskud hos REKO

Det private redningskorps REKO, der har station i Kolind på Djursland, kæmper fortsat med omstillingen, efter at redningskorpsets ambulancekørsel bortfaldt i forbindelse med Region Midtjyllands udbud af ambulancekørslen. I det seneste regnskab fik REKO et underskud på 189.000 kr., men det er en væsentligt forbedring i forhold til året før, der gav et underskud på 490.000 kr.

Fra arkivet – Politi

Brandvæsen

Brandfolk afventer politieskorte ved udrykning til småbrande i Kolding-bydel

Når brandvæsenet i Kolding får melding om mindre brande i Skovparken-området, så afventer brandfolkene nu, at politiet har været fremme og vurderet situationen – og først derefter kører de ind og slukker branden. Årsagen er, at der er risiko for, at brandfolkene rammes af kasteskyts, og derfor skal politiet først vurdere, om der er ”dårlig stemning”.

Politi

Stor beredskabsøvelse på Fyn

En række beredskabsmyndigheder afholder tirsdag en større øvelse på Fyn. For at deltagerne i øvelsen kan arbejde under så realistiske forhold som overhovedet muligt, vil indholdet af øvelsen blive holdt hemmeligt, men Fyns Politi advarer om, at borgerne i de berørte områder vil opleve meget synligt politi og redningsmandskab og en del udrykningskørsel. 

Politi

60 dages fængsel for ambulancevold

Vold mod en ambulanceredder og et forsøg på vold mod en politibetjent kommer nu til at koste en 46-årig bornholmer 60 dages ubetinget fængsel. Episoden fandt sted i november sidste år, hvor den 46-årige mand gik amok i en ambulance, der var på vej til sygehuset i Rønne. Manden slog flere gange redderen på overkroppen, og slagene var så hårde, at der efterfølgende var tydelige mærker efter slagene.

Kort nyt

Jobannonce




Sponsorer










Man lader da ikke en by brnde

















Facebook