Af økonomiske årsager vil det i fremtiden være deltidsbrandfolk og ikke reddere, der skal bemande en ny redningsvogn og en ny redningsbåd hos Falck i Maribo. Og blandt de fastansatte Falck-reddere er der utilfredshed med modellen, som de mener vil give længere udrykningstider og medvirke til at udhule beredskabet i Maribo.
Tidligere har det været fuldtidsansatte Falck-reddere pÃ¥ stationen i Maribo, som først har kørt og siden sejlet redningsbÃ¥den ud til nødstedte. “NÃ¥r alarmen har lydt, har vi kunne tage af sted med det samme, fordi vi har været til stede pÃ¥ stationen. Nu kommer bÃ¥den først af sted, nÃ¥r deltidsbrandfolkene efter fem minutter er fremme pÃ¥ stationen”, siger Michael Frederiksen, som er tillidsmand for redderne i Maribo, til Lolland-Falsters Folketidende. “Det betyder, at redningsbÃ¥den kommer senere af sted. Og det kan fÃ¥ en betydning for de første fem minutter, som er sÃ¥ vigtige i alt redningsarbejde”, siger han.
Samtidig frygter Michael Frederiksen, at reddernes job ender med at blive udvandet. PÃ¥ et halvt Ã¥r er antallet af Maribo-reddere gÃ¥et fra 43 til 29. Syv reddere er flyttet til Falck-stationen i Nykøbing Falster for at bemande amtets lægeambulancer. “Jeg er bekymret for, at stationen her i Maribo ender med at blive en hul skal. Jeg er ikke sikker pÃ¥, at der bliver ved med at være plads til alle vores reddere her i Maribo”, siger han til Lolland-Falsters Folketidende.
Den kommende redningsvogn i Maribo er en nyskabelse, som fremover skal rykke ud med frigørelsesværktøj ved tragikulykker med fastklemte på Midt- og Østlolland. Efter samme model, som anvendes i Asnæs, vil redningsvognen blive bemandet med deltidsbrandfolk.