Mange autoreddere har oplevet farlige situationer i trafikken

Inden for det seneste år har 64 pct. af autoredderne været i en farlig situation, hvor de måtte springe til siden for ikke at blive ramt af en uopmærksom bilist. Det viser en ny undersøgelse med deltagelse af 273 reddere. 28 pct. af redderne fortæller endvidere, at de fået påkørt deres afspærringsmateriel af en uopmærksom bilist, og 6 pct. af redderne har fået påkørt deres køretøj.

Det er Rådet for Sikker Trafik, som har gennemført undersøgelsen i samarbejde med SOS Dansk Autohjælp. Og undersøgelsen viser tydeligt, at det er et farligt arbejde at hjælpe nødstedte bilister og få fjernet havarerede biler fra vejen.

I undersøgelsen siger 64 pct. af redderne, at de inden for det seneste år har været i en farlig situation, hvor de måtte springe til siden eller flytte sig hurtigt, så de ikke blev ramt af en uopmærksom bilist. Blandt redderne siger otte ud af ti, at de har oplevet det flere gange inden for det seneste år.

I nogle tilfælde går det også galt, viser undersøgelsen. 28 pct. af redderne siger, at de fået påkørt deres afspærringsmateriel af en uopmærksom bilist, og 6 pct. af redderne har fået påkørt deres redningskøretøj. Næsten en ud af ti (9 pct.) siger, at de selv er blevet ramt af uopmærksom bilist.

”Vores reddere oplever alt for tit, at uopmærksomme bilister kører meget tæt på, når redderne arbejder på vejen. Det er især på motorvejene, at de farlige situationer opstår, og så hænder det altså, at vores reddere bliver ramt af et sidespejl eller det, der er værre, hvis de ikke når at springe til siden”, siger Keld Jeppesen, der er distriktsstationsleder i SOS Dansk Autohjælp.

Hos Rådet for Sikker Trafik vækker resultaterne af undersøgelsen blandt de 273 reddere bekymring. Lige nu gennemfører Rådet for Sikker Trafik, Forsikring & Pension og landets kommuner en kampagne, der skal få flere trafikanter til at være opmærksomme bag rattet.

”Når man har øjne og fokus på andet end trafikken i blot få sekunder, så udgør man en stor risiko for sig selv og andre på vejen. Man reagerer langsommere, hvis der opstår en kritisk situation eller opdager måske for sent, at der er kø forude eller redningsfolk, som arbejder på vejen. Det er vigtigt, at flere holder fokus på trafikken, når de sidder bag rattet”, siger Lisbeth Sahl, der er seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.

Annonce