SOS Dansk Autohjælp erobrer markedsandele i hårdt marked

Trods hård konkurrence på autohjælpsmarkedet har SOS Dansk Autohjælp erobret markedsandele i 2017. Selskabet fik både flere kunder og udførte et øget antal assistancer, men alligevel lykkedes det at holde omkostningerne på et stabilt niveau og at reducere antallet af medarbejdere. I 2018 forventer SOS Dansk Autohjælp dog et fald i aktiviteter og overskud.

SOS Dansk Autohjælp oplyser ikke selskabets omsætning, men bruttofortjenesten – som er omsætningen minus de variable omkostninger – landede på 102,5 mio. kr., hvilket er næsten uændret i forhold til året før. Ifølge selskabet fik man i 2017 tilgang af nye kunder og en øget markedsandel.

I 2017 gennemførte SOS Dansk Autohjælp en stor omlægning af stationsnetværket, hvor man sagde farvel til en række stationer, som i stedet dannede det nye netværk Redning Danmark. Omlægningen har ifølge SOS Dansk Autohjælp medført, at ressourcerne nu udnyttes på en ”markant mere effektiv måde”. Antallet af medarbejdere på hovedkontoret er samtidig reduceret fra 167 til 162, hvilket skyldes, at arbejdsprocesserne er blevet optimeret og digitaliseret.

Laveste overskud siden 2014

På bundlinjen fik SOS Dansk Autohjælp i 2017 er overskud på 17,9 mio. kr. Det er selskabets laveste overskud siden 2014. Faldet i forhold til året før skyldes dog især, at SOS Dansk Autohjælp har købt moderselskabet SOS Internationals særlige ordning med det røde kort, hvor en række forsikringsselskaber tilbyder vejhjælp i Europa til selskabernes kaskokunder. Det betalte SOS Dansk Autohjælp 6,6 mio. kr. for, men værdien blev straks nedskrevet med 5,7 mio. kr., hvilket trækker årets overskud ned. Derfor betegner ledelsen da også det faldende overskud som ”meget tilfredsstillende”.

I 2018 forventer SOS Dansk Autohjælp er marginalt lavere aktivitetsniveau. Og selv om man fortsat vil arbejde med at effektivisere driften, så er forventningen også, at overskuddet kommer til at blive lavere end i 2017. Det skyldes især, at kunderne stille og roligt opgiver de traditionelle – og meget lønsomme – abonnementer, således at autohjælp især ydes via aftaler med forsikringsselskaber, bilimportører og leasingselskaber.

Annonce