Kampagne skaffer flere bløde brandfolk

Den landsdækkende kampagne ”Bliv Brandmand Nu”, der hjælper brandvæsenerne med at skaffe deltidsbrandfolk, er blevet en succes. De lokale kampagner er i stigende grad rettet mod de mere bløde hænder som skolelærere, sygeplejersker og personale på plejehjem, og det har betydet, at der nu kun mangler omkring 75 deltidsbrandfolk på landsplan – mod dobbelt så mange for halvandet år siden.

Kampagnen blev sat i værk i begyndelsen af sidste år, hvor man blandt andet skulle skaffe flere brandfolk på Mors. Og her fandt man ud af, at der er brug for en ny type brandfolk – det traditionelle billede af håndværkertypen som supermand i branddragten har nemlig ændret sig, og brandvæsnerne kigger sig nu om efter andre kandidater.

”Det er nu skolelærere, sygeplejersker og personale på plejehjem, der lige så stille er kommet ind i brandvæsenet”, fortæller Henrik Stage, der er konsulent i Beredskabsforbundet, og som vest for Lillebælt hjælper både de kommunale brandvæsner og Falck med at udforme kampagner.

Trods successen, hvor antallet af ledige pladser som deltidsbrandfolk er halveret, er udskiftningen af deltidsbrandfolk stor, og dermed kan situationen for den enkelte brandstation hurtigt ændre sig. Derfor kigger brandstationerne bredt på de muligheder, der er i nærområdet, for at finde nye, egnede brandfolk. Både mænd og kvinder.

I Vinderup kører de således lige nu en kampagne med billeder af og citater fra de lokale brandfolk. For det handler også om at gøre kampagnen lokal og vedkommende. Karsten Overgaard, som er brandstationsleder i Vinderup, bekræfter, at der er brug for en helt ny type mennesker som deltidsbrandfolk:

”De, der sidder i Brugsen, på kontoret, i banken og meget gerne også husmødre, og som trænger til en oplevelse i hverdagen, har vi brug for”, siger Karsten Overgaard.

Annonce