Fire kommunale beredskaber og en ambulanceoperatør indgår i et forsøg, hvor brand- og redningskøretøjer får mulighed for at sende advarsler til bilisternes trafikalarmer. Dermed kan bilisterne nå at være opmærksomme, allerede inden et udrykningskøretøj nærmer sig. Forventningen er, at omkring 1 mio. danske bilister snart kan modtage udrykningsalarmerne.
Nordjyllands Beredskab, Østjyllands Brandvæsen, Nordvestjyllands Brandvæsen, Brand & Redning MidtVest samt ambulanceoperatøren PreMed har siden september testet en ny alarmløsning.
Løsningen indebærer, at føreren af et udrykningskøretøj kan trykke på en knap på en enhed i køretøjet, hvorefter enheden går i ”emergency mode” og begynder at sende data ind til systemet hvert sekund. Derefter bliver der sendt alarmer ud til trafikalarmerne hos de brugere i området, som kører i samme retning forude. Det er således udrykningskøretøjets konkrete placering i realtid, der er afgørende for, hvornår man som bilist vil modtage en alarm.
Ved at sende alarmen direkte til bilernes trafikalarmer, kan man især forbedre trafiksikkerheden i forhold til biler med effektiv lydisolering og høj musik på anlægget, der sammen med tæt trafik på vejene er faktorer, som forhindrer bilisterne i at opdage en udrykning, før den er helt tæt på. Risikoen for farlige situationer er særligt stor i vejkryds, når et udrykningskøretøj i høj fart skal passere både højre- og venstrekrydsende trafik.
Kan dække omkring 1 mio. brugere
Det er virksomheden Saphe, som leverer løsningen. Den kan sende advarsler direkte ud til de knap 1 mio. brugere af Saphes trafikalarmer, der dækker omkring 25 pct. af biltrafikken i Danmark. Saphe har udviklet en specialtilpasset udgave af virksomhedens trafikalarm og stiller den gratis til rådighed for alle beredskaber og ambulancetjenester i landet.
”Formålet med vores trafikalarmer er at skabe tryghed i trafikken, og udrykningsalarmerne hjælper ambulancer og beredskaber med at komme sikkert frem. De skal ikke ligge og køre lige så meget zigzag, fordi andre bilister i god tid bliver bevidste om, at der kommer en udrykning. På den måde undgår vi mange af de her panikagtige handlinger, man ofte ser, og vi medvirker til, at ambulancerne kan køre med en mere konstant fart”, siger Freddy Sørensen, der er direktør i og stifter af Saphe.
Anvendes i alle ambulancer
Hos ambulanceoperatøren PreMed har man allerede installeret Saphe-enheder i samtlige ambulancer.
”Ambulanceførere er dedikerede og dybt professionelle fagfolk, der går meget op i sikkerhed. Men der skal kun én uopmærksom bilist til at skabe en farlig situation i trafikken, og det er en stor stressfaktor for os at komme i høj fart uden at vide, om vores medbilister har set os eller ej. Jeg begyndte at køre ambulance for 25 år siden, og allerede dengang snakkede folk om, at det ville være fantastisk, hvis nogen kunne opfinde et system til at advisere medbilister, når der kommer en ambulance. Så det er et megaspændende projekt for os at være med i”, siger driftschef Torben Rold fra PreMed.
”Tiden er en kritisk faktor ved udrykninger, og det skal ofte gå hurtigt, når vi rykker ud til en patient. Men som ambulancefører har man først og fremmest et ansvar for, at kørslen foregår sikkert og forsvarligt. Hvis Saphe-alarmerne får bilister til at reagere hurtigere og give bedre plads, kan ambulancen køre mere jævnt og måske med en lidt højere fart. Det vil i sidste ende gøre en vigtig forskel for patienten”, siger Torben Rold.
Siden starten af september har Saphe udført en række omfattende tests for at sikre kvaliteten i de indsamlede data fra ambulance-, brand- og redningskøretøjer. Testfasen nærmer sig nu sin afslutning, og i denne måned forventer Saphe at aktivere funktionen, så de omkring én million aktive brugere begynder at modtage udrykningsalarmer direkte på deres Saphe-enhed.