Brandvæsen

Nyt beredskab har fået navn og logo

Det kommende fælleskommunale beredskab for Køge, Solrød og Stevns har nu fået både navn og logo. Navnet bliver Brand & Redning Køge-Solrød-Stevns, når beredskabet forventeligt bliver en realitet pr. 1. januar 2027. Beredskabets logo bygger på den velkendte otte-takkede beredskabsstjerne kombineret med de tre kommuners byvåben.

Brandvæsen

SF overtager posten som beredskabsminister

SF’eren Lisbeth Bech-Nielsen har overtaget posten som minister for samfundssikkerhed og beredskab. Efter en turbulent tid siden oprettelsen i 2024 var der usikkerhed om, hvorvidt ministeriet ville overleve under den nye regering, men det står nu klart, at ministeriet fortsætter uændret – men med en minister fra SF i stedet for Venstre-ministeren Torsten Schack Pedersen.

Brandvæsen

Tanksprøjte i Hillerød skal bemandes med fuldtidsbrandfolk

Beredskabet i Hillerød ser nu ud til at blive styrket, således at den lokale brandstation fremover får en tanksprøjte i 1-minutsberedskab. Tanksprøjten bemandes med en holdleder og tre brandfolk, mens der i dag kun er holdleder og en enkelt brandmand i 1-minutsberedskab. Derimod siger politikerne nej til, at deltidsberedskabet samtidig styrkes med to ekstra brandfolk på vagt.