Efter storbrand: Hård kritik af alarmcentralen

Telefonkø for at komme igennem til 112. Arrogant holdning fra alarmoperatøren. Og 15 minutters responstid til et brandsted i det centrale København. Sådan lyder kritikken fra det vidne, som ringede 112 om dagens storbrand på Vesterbrogade i København. Ifølge vidnet måtte forbipasserende sørge for både afspærring af gaden og evakuering af beboerne.

Det er Jacob Tielbo Bøtter, som i et opslag på Facebook fortæller om forløbet ved branden på Vesterbrogade i København, der brød ud først på eftermiddagen. Det var Jacob Tielbo Bøtters 4-årige søn, Alfred, som opdagede branden.

”Alfred med skoldkopper er dagens helt. På vej ned af Vesterbrogade ser han røg fra et tag og råber til mig, at jeg skal ringe til brandvæsenet. Jeg siger nej til ham og forklarer, at røgen bare kommer op af skorstenen. Men mens jeg står med ham og forklarer det, bliver det tydeligt, at røgen kommer op lige ved siden af skorstenen”, fortæller Jacob Tielbo Bøtter – og fortsætter:

”Vi ringer 112 og efter 1 minut telefonkø (?!?!?) kommer vi igennem til den mest arrogante medarbejder, der tydeligvis synes, vi er rimelig useriøse og ender med at sige ’ja ok, jeg ser på det’ og smider røret på. Ti minutter senere stadig ingen brandvæsen, her er videoen fra. Da først de ankommer er taget styrtet ned, mens frivillige fra fortovet har afspærret vejen og et cykelbud har hentet alle beboere i bygningen ud. Politiet kommer først næsten 20 minutter efter vi ringer 112, brandvæsen ca. 15 minutter efter vores opkald”.

”Man kan godt være en helt, selv om man bare er fire år og har skoldkopper over hele kroppen. Også et lysegrønt cykelbud med en travl arbejdsdag fortjener et shout-out. Men måske den arrogante medarbejder på alarmcentralen skulle overveje attituden… Og hvorfor kommer politiet ikke og spærrer af med det samme? Helt ubegribeligt ingen kom noget til”, slutter vidnet.

Annonce