Brandvæsen

Ny kampagne: Kend dit nødnummer

Rigspolitiet, Hovedstadens Beredskab og Beredskabsstyrelsen har startet en ny kampagne om korrekt brug af nødnumrene 1-1-2 og 1-1-4. Baggrunden er en undersøgelse, som viser, at 14 pct. af danskerne enten ville ringe forkert eller ikke vide, hvilket nummer de skulle ringe til, hvis de stod i akut krise og havde brug for udrykning fra politi, ambulance eller brandvæsen.

Foto: Rigspolitiet
Politi

Klagemyndighed kritiserer håndtering af 112-opkald

Politifolks besvarelse af alarmopkald til 112 har i flere tilfælde udløst kritik i 2017. Det viser en opgørelse fra Den Uafhængige Politiklagemyndighed, som blandt andet kritiserer, at en borger med brystsmerter blev henvist til egen læge. Der er også kritik af en politimand, der underrettede en borger om hustruens druknedød med indledningen ”Jeg har en god nyhed og en dårlig nyhed”.

Brandvæsen

Efter storbrand: Hård kritik af alarmcentralen

Telefonkø for at komme igennem til 112. Arrogant holdning fra alarmoperatøren. Og 15 minutters responstid til et brandsted i det centrale København. Sådan lyder kritikken fra det vidne, som ringede 112 om dagens storbrand på Vesterbrogade i København. Ifølge vidnet måtte forbipasserende sørge for både afspærring af gaden og evakuering af beboerne.

Brandvæsen

Rådsformand: 112-opkald skal behandles effektivt, med indføling og forståelse

”Det er magtpåliggende for Politiklagerådet, at det sikres, at alarmopkald via 112, men også opkald via 114, behandles effektivt, med indføling og forståelse for den situation, borgeren står i”. Det siger formanden for Politiklagerådet, landsdommer Elisabeth Mejnertz, efter at Politiklagerådet i en række sager har afgjort, at alarmoperatører på 112 har opført sig kritisabelt.

Politi

Klagemyndighed: Alarmoperatør optrådte kritisabelt

Den alarmoperatør, som modtog det meget omtalte 112-opkald om branden på Svinkløv Badehotel, optrådte kritisabelt under alarmopkaldet. Det har Den Uafhængige Politiklagemyndighed afgjort, efter at medieomtalen af opkaldet fik myndigheden til selv at tage sagen op. Ifølge Den Uafhængige Politiklagemyndighed levede alarmoperatøren ikke op til forpligtelsen om at optræde høfligt og hensynsfuldt.

Foto: Rigspolitiet
Politi

Flere funktioner i politiets 112-systemer

En netop afsluttet opdatering af politiets alarmcentralsystemer giver 112-operatørerne adgang til flere funktioner og bedre muligheder for at overdrage 112-opgaver til beredskaberne, så hjælpen kan komme hurtigere frem til borgerne. Opdateringen giver blandt andet mulighed for at angive vejkryds som adresser og at sende GPS-koordinater til beredskaberne.

Politi

Politiet: Vi tager kritik af alarmcentraler meget alvorligt

Der har de seneste dage i medierne været rejst kritik af politiets alarmcentraler. “Det er en kritik, der gør indtryk. Der skal ikke være tvivl om, at når borgerne ringer for at få hjælp, så skal de også have det hurtigt og uden diskussion. Derfor tager vi kritikken til os og spørger selvfølgeligt os selv, hvordan vi kan gøre det bedre”, siger politidirektør Helle Kyndesen fra Østjyllands Politi, der driver den ene af politiet to alarmcentraler.

Politi

Alarmoperatør til borger: Vi kan håbe at du bliver fundet inden vinter

Der kom til at gå 42 timer, inden hjælpen nåede frem til en borger med Parkinsons sygdom, der var væltet på sin cykel i en skov. Borgeren havde ellers ringet 112, men politiets alarmoperatør afviste at sende hjælp. “Det er jo ikke taxakørsel, vi laver her jo”, sagde alarmoperatøren til borgeren, hvorefter han bemærkede, at “Så kan vi håbe, du bliver fundet inden vinter måske”.