
Forsvaret har modtaget 16 nye crashtendere samt en mobil simulator til tenderne. Crashtenderne er at modellen Rosenbauer Panther, og de erstatter primært Forsvarets mere end 20 år gamle Eagle 6 crashtendere. Desuden erstattes et antal lejede Panther-crashtendere, som Forsvaret har benyttet de seneste år – og som noget usædvanligt har været i rød bemaling.
Det er østrigske Rosenbauer Group, som har leveret de 16 nye crashtendere. De vil løbende blive indsat, men de lejede Panthere gør, at mandskabet allerede er fortroligt med både betjening af og kapaciteterne på køretøjerne.
I samme ombæring har Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse indkøbt en flytbar simulator af Panther-modellen. Den gør det muligt at træne virkelighedstro scenarier og oplære nye medarbejdere – uden at bruge brændstof eller optage plads på diverse øvelsesområder eller landingsbaner.
Samlet er der tale om en investering på 131 mio. kr.
Billederne nedenfor stammer fra Flyvestation Aalborg, som har modtaget fem nye Panthere. Her er Air Transport Wings brandstation – Brand & Redning – beredskab for både Forsvarets egne militære fly og ansatte samt for alle civile fly og passagerer i Aalborg Lufthavn. De militære og civile funktioner deler også landingsbaner og arealer. Indenfor arealerne kører Brand & Redning på Flyvestation Aalborg til alle de opgaver, som et 1-minuts-beredskab i en kommune kører til.
Vægt: 39 tons. Tophastighed: 120 km/t
Crashtenderens 39 ton flytter sig ved hjælp af den store Volvo-motor på 700 hk. Tophastigheden er 120 km/t fuldt tanket og lastet. Den kan accelerere fra 0 til 80 km/t på ca. 28 sekunder. Den er sekshjulstrukket, 6×6.
Vandtanken rummer 12.400 l., og der er desuden 1.400 l. skumvæske og 225 kg. pulver.
Køretøjerne er udstyret med nyeste teknologi på markedet. Det gælder blandt andet CAFS-system, tre slags slukningsmidler (vand-skum-pulver), integreret FLIR-kamera samt udvendige store tankmålere til både vand og skum, så hold- og indsatsleder kan få et hurtigt overblik.
Der er en ny tag-kanon, som yder helt op til 6.000 l./min. og kaster vandet over 100 m., samt en sænkbar front-kanon (high volume – low attack (HVLA)), der yder 1.500 l./min.
Herudover er der medstyrende baghjul for ekstrem kort venderadius samt stor manøvredygtighed, og LED-belysning på hele køretøjet – lige fra søgelamper og den store arbejdsprojektør på taget til køre- og fjernlys. Det højner sikkerheden på vej til og ved indsatserne.
Foto og info: Kim R. J. Madsen
