Varslingssystem til døve og hørehæmmede fungerede ikke på Store Hyledag

Arkivfoto: Beredskabsstyrelsen

Traditionen tro testede myndighederne sirenevarslingssystemet den første onsdag i maj. I alt blev 1.078 sirener aktiveret på ”Store Hyledag” for at sikre, at de virker, og at befolkningen ved, hvordan man skal forholde sig. Beredskabsstyrelsens foreløbige data viser, at omkring 10 sirener meldte fejl. Det betyder, at tæt ved 100 procent af sirenerne fungerede fejlfrit. Derimod fungerede varslingen til døve og hørehæmmede ikke.

”Et resultat på tæt på 100 procent er tilfredsstillende. Men vi skal selvfølgelig have udbedret de sirener, der ikke virkede”, siger projektleder i Beredskabsstyrelsens Center for Krisekommunikation, Lars Aabjerg Pedersen.

Beredskabsstyrelsen oplyser, at mange borgere i løbet af Store Hyledag henvendte sig til styrelsen med info om sirenerne i deres lokalområde.

”Vi er glade for den respons, vi får fra borgerne. Det vidner om, at folk er opmærksomme. I sidste ende er det deres sikkerhed, det handler om. Det er også godt at se, at medierne interesser sig for emnet. De er et vigtigt led i samfundets beredskab”, siger Lars Aabjerg Pedersen.

En vigtig pointe med Store Hyledag er at minde folk om, at de ikke skal ringe 112 – hverken under testen eller hvis det en dag er alvor. Det budskab er tilsyneladende blevet forstået.

”Rigspolitiet oplyser, at alarmcentralerne kun modtog omkring 10 opkald om sirenerne. Det er positivt, at det tal er så lavt”, siger Lars Aabjerg Pedersen.

Ingen varsling til døve og hørehæmmede

Noget, der til gengæld ikke fungerede, som det skulle, er den sms-varsling, som Beredskabsstyrelsen tilbyder til døve og hørehæmmede. Den service fungerede ikke under testen på Store Hyledag.

”Det er ikke i orden, når teknikken ikke fungerer, og vi arbejder på at løse det tekniske problem. Men det er jo også derfor, vi tester systemet, så vi kan rette de fejl, der måtte være”, siger Lars Aabjerg Pedersen.

Annonce