SINE klarede presset under terrorangreb

Belastningen på SINE-nettet var voldsom under terrorangrebene i februar, men selv om der var mere end dobbelt så mange radioer på nettet som normalt, så var der stadig ledig kapacitet på de to mest brugte sendemaster. Det viser Rigspolitiets evaluering af indsatsen efter terrorangrebene, hvor der også fremgår, at alarmcentralen håndterede mange ekstra 112-opkald.

Det fremgår af evalueringen, at antallet af aktive SINE-radioer i weekenden den 14.-15. februar 2015 var 1.820 enheder på det tidspunkt, hvor der var flest radioterminaler i anvendelse. Af de 1.820 SINE-radioer blev flest anvendt af politiet med 1.327, Københavns Brandvæsen med 196 og Movia med 109 SINE-radioer.

På en sammenlignelig weekend var antallet af aktive SINE-radioer 818, og antallet af aktive radioer var således 123 % højere end normalt.

Målinger på ni sendemaster i København viser, at der på tidspunktet med den største belastning var tale om en belastning på henholdsvis ca. 70 % og 65 % på de to mest brugte sendemaster – mod ca. 12,5 % i en sammenlignelig weekend.

Antallet af opkald på SINE-nettet fra lørdag den 14. februar 2015 kl. 09.00 til søndag den 15. februar 2015 kl. 00.00 var på 53.800, mod 18.778 på en sammenlignelig weekend.

Moderat travlhed på alarmcentral

Det fremgår også af evalueringen, at antallet af 112-opkald til alarmcentralen hos Københavns Brandvæsen i tidsrummet fra lørdag den 14. februar 2015 kl. 15.00 til søndag den 15. februar 2015 kl. 07.00 var 680, hvor der i samme tidsrum på sammenlignelige perioder en måned før og efter blev registreret gennemsnitlig 580 opkald.

Der var således tale om 17 % flere opkald end normalt, men alle opkald blev håndteret af Københavns Brandvæsen uden overløb til alarmcentralerne i Slagelse eller Aarhus.

I samme periode var der 703 opkald på 114 til Københavns Politis Servicecenter, hvilket er næsten en fordobling i antallet af kald sammenlignet med en tilsvarende weekend forud for hændelserne i København.

Københavns Politis service-level – svarende til procentandelen af opkald til Servicecentret, som blev besvaret indenfor 1 minut – var på 98,4 % i tiden mellem kl. 15.00 og 23.00, mens den i tidsrummet mellem kl. 23.00 og 07.00 var på 97,7 %.

Annonce