Ambulancereddere blev fanget på den forkerte side af broen ved togulykken

Arkivfoto: Sund & Bælt

Ved den tragiske togulykke den 2. januar 2019 blev Storebæltsbroen lukket, men det havde den konsekvens, at omkring 10 ambulancereddere ikke kunne møde på arbejde. Det fik ikke betydning for beredskabet, men i Region Syddanmark ønsker man, at reddere fremover skal have mulighed for at passere en lukket bro. Hos Reddernes Landsklub tager man dog afstand fra den idé.

Reddernes Landsklub oplyser, at omkring 10 ambulancereddere ikke kunne nå frem til deres arbejdsplads – og dermed ikke kunne møde på vagt – efter at Storebæltsbroen den 2. januar 2019 måtte lukkes. Det ramte primært beredskabet i Region Syddanmark, men førte dog ikke til, at der manglede ambulanceberedskaber ved indsatsen på broen, idet der kunne rekvireres ambulancer fra blandt andet Sjælland.

Imidlertid har både Region Syddanmark og regionens ambulanceselskab, Ambulance Syd, foreslået, at reddere fremover får tilladelse til at krydse en lukket bro for at komme frem til deres arbejdsplads. Men det tager Reddernes Landsklub afstand fra:

”Denne udmelding tager vi i Reddernes Landsklub stærk afstand fra, og vi håber, at den er udtryk for, at der er sket en fejlcitering. Hos Reddernes Landsklub er vi overbeviste om, at når Sund og Bælt, der står for driften af Storebæltsbroen, vælger at lukke broen helt på baggrund af sikkerhedshensyn, er det helt naturligt også regler, der skal gælde for ambulancereddere i deres private biler, uagtet de er på vej på arbejde eller ej. På Sund og Bælts hjemmeside fremgår det, at en total brolukning sker ved vindstød af stormstyrke, svarende til 25 m/sek. Derfor skal reddere på ingen måde have muligheden for at passere Storebæltsbroen i privatbiler for blot at kunne komme på arbejde på den anden side af bæltet”, skriver Reddernes Landsklub i en udtalelse.

”Ingen skal udsætte sig selv for fare i forbindelse med at foretage transport til arbejde eller i udførelsen af sit arbejde. I vores dagligdag som redningspersonale er egen sikkerhed altafgørende for, at vi kan redde og hjælpe andre personer. Med forslaget om at reddere på vej på arbejde skal have mulighed for at passere en lukket bro og dermed bryde færdselslovens § 4, er det en direkte anmodning om, at reddere skal udsætte sig selv for fare for at komme frem til sin arbejdsplads”, mener Reddernes Landsklub.

Annonce