Debat: Ministers beslutning om udrykningskørsel kan få fatale konsekvenser

Transportminister Thomas Danielsen har besluttet, at de frivillige akuthjælpere på Langeland nu må køre udrykningskørsel, selv om Fyns Politi har frarådet det. Men det er en dybt uansvarlig beslutning, som for alvor bør få alarmklokkerne til at ringe. Det skriver Thomas Brücker, der er sektornæstformand i FOA, i dette debatindlæg.

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til BeredskabsInfo. 

Af Thomas Brücker, sektornæstformand i FOA

At køre udrykningskørsel er krævende og farligt. For at nå hurtigt frem er det nødvendigt at tilsidesætte færdselsloven, og man skal konstant være på vagt for andre køretøjer, fodgængere og cyklister. Alene det, at det er nødvendigt at køre udrykningskørsel, kan sætte gang i alle stresstegnene. Derfor er det også noget, man kun gør i helt særlige situationer, og som kræver specialuddannelse og erfaring.

I mine mere end 20 år som behandler og paramediciner har jeg oplevet mange farlige situationer forbundet med udrykningskørsel, ligesom jeg har oplevet kolleger miste jobbet p.g.a. ulykker i forbindelse med udrykning.

Der er god grund til, at udrykningstilladelser hidtil har været forbeholdt enten uddannede ambulancefolk eller uddannede brandfolk.

Derfor var jeg også ved at få maden galt i halsen, da jeg hørte, at transportminister Thomas Danielsen efter et besøg hos de frivillige akuthjælpere på Langeland har gjort det lovligt for akuthjælperne at benytte sig at udrykning, når de kører ud til akut syge.

Begrundelsen for at give tilladelsen er de lange responstider på ambulancer, som flere udkantsområder lider under.

En dybt uansvarlig beslutning

Det er i min optik dybt uansvarlig at give frivillige denne mulighed, og konsekvenserne kan blive fatale. I stedet for at være sikkert på vej ud til en potentielt syg person, kan man ende med, at der er langt flere, der skal have akut hjælp, hvis der sker en ulykke undervejs.

En ting er at træne udrykningskørsel på et køreteknisk anlæg, noget andet er at køre i trafikken med den ekstra stressfaktor, at man er på vej ud til et menneske i nød.

I en akuthjælperbil sidder der frivilligt personale alene i bilen og uden den fornødne erfaring. Både hvad angår udrykningskørsel og patienthåndtering.

I min karriere har jeg oplevet unge nyuddannede behandlere køre lige friskt nok til, fordi adrenalinen den pumper ekstra, og her var det os med erfaring, der lige skulle korrigere, inden noget gik galt.

Tilsidesætter al sund fornuft

Vi ser allerede i dag, at de fleste uheld sker hos dem med mindst erfaring, og nu vil regeringen slippe frivillige akuthjælpere løs i trafikken alene, uden en erfaren ved deres side.

Der er ikke kun på Langeland, at der kan være udfordringer med at overholde regionernes mål for responstider. Det er et problem, der bør kigges på og findes løsninger på. Men løsningen er ikke, at man vælger at tilsidesætte al sund fornuft. Ministerens beslutning bør for alvor få alarmklokkerne til at ringe.

Annonce