Præhospital

Region Syddanmark manglede ambulancer i over 3.000 timer om måneden i 2016

Siden Region Syddanmark sidste år hjemtog ambulancekørslen fra BIOS, har regionen i gennemsnit manglet ambulancer i 3.000 timer om måneden. En opgørelse over den såkaldte nedetid – der fortæller, i hvilket omfang det krævede antal ambulancer ikke er bemandede – viser således, at der trods en tendens til forbedring fortsat er væsentligt færre ambulancer til rådighed end forudsat.

Præhospital

Region Syddanmark vil købe 15 køretøjer til liggende sygetransport

I løbet af de næste år vil Region Syddanmarks nye ambulancetjeneste, Ambulance Syd, indkøbe op til 15 nye køretøjer til liggende sygetransport. Ambulance Syd vil indgå en rammeaftale om leverance af de nye køretøjer, hvoraf de fire første køretøjer ønskes leveret hurtigst muligt. Rammeaftale vil også kunne omfatte vedligeholdelse af køretøjerne.

Præhospital

Minister: BIOS-sagen må ikke afholde myndigheder fra at udbyde opgaver

Det er rigtigt ærgerligt, at BIOS’ konkurs har medført, at Region Syddanmark nu står med en stor ekstraregning. Men BIOS-sagen må ikke føre til, at man som offentlig myndighed undlader at udbyde en opgave eller undlader at spørge til priser. Sagen skal i stedet skærpe opmærksomheden på at lave et godt udbud. Det siger sundhedsminister Ellen Trane Nørby.

Præhospital

Sverige: Nu koster en ambulancetur 150 kr.

Fra i dag skal borgerne i den svenske Region Uppsala betale 150 kr., når de tilkalder en ambulance. Det nye gebyr skal betales af patienten selv, også selv om ambulancen er tilkaldt af en anden. Desuden skal borgerne betale mellem 250 og 420 kr., hvis de bliver transporteret til en af regionens skadestuer.

Præhospital

BBC-interesse for dansk undervisning i genoplivning

En af verdens mest kendte tv-stationer, BBC, har besøgt Danmark for at optage en udsendelse om, hvordan vi i Danmark arbejder med undervisning i genoplivning – ikke mindst i forhold til skolebørn. BBC har særligt haft fokus på erfaringerne med at gøre undervisning i genoplivning obligatorisk i folkeskolen.

Præhospital

19-årig påkørte ambulance – var påvirket af euforiserende stoffer og medicin

En ambulance under udrykning blev torsdag påkørt af en bilist, da ambulancen krydsede Vestre Ringgade og Silkeborgvej i Aarhus. Der skete ingen personskade ved påkørslen, men et lyssignal og en lysstander blev nedlagt. Det har efterfølgende vist sig, at den 19-årige bilist var påvirket af euforiserende stoffer og medicin.