Ny beredskabschef i Sønderborg kommer fra politiet

Den 1. august 2021 tiltræder Allan Dalager Clausen som ny beredskabschef i Sønderborg Kommune. Allan Dalager Clausen har været politimand i 24 år, langt de fleste år med tjenestested i Sønderborg, og i dag er han afdelingsleder i den operative afdeling hos Udlændingekontrolafdelingen i Padborg. Han har tidligere været ambulanceredder hos Falck.

Den nye beredskabschef bor i Gråsten, og han er oprindeligt født og opvokset på Nordals, så han har et dybt kendskab til lokalområdet.

50-årige Allan Dalager Clausen skifter fra sin nuværende stilling som afdelingsleder i den operative afdeling hos Udlændingekontrolafdelingen i Padborg med titel som vicepolitiinspektør i Syd- og Sønderjyllands Politi.

”Allan Dalager Clausen har en lang karriere inden for politiet, og i de seneste år har han kontinuerligt arbejdet med ledelsesgerningen. Selv om han ikke kommer fra beredskabsverdenen, har Allan Dalager Clausen i sit arbejde for politiet haft snitflader til kommunens beredskab og dertil et stort lokalkendskab til den sønderjyske beredskabskultur. Dermed også til den særlige kultur, der er omkring de frivillige brandværn i Sønderborg Kommune, som han har arbejdet tæt sammen med ved en lang række opgaver, og hans respekt for kommunens frivillige brandværn har været medvirkende til, at det endelige valg faldt på Allan Dalager Clausen”, siger formanden for beredskabskommissionen i Sønderborg Kommune, borgmester Erik Lauritzen.

Det glæder også direktøren for Teknik- og Miljø hos Sønderborg Kommune, at valget er faldet på Allan Dalager Clausen:

”Vi får en stærk beredskabschef, der skal udvikle og fremtidssikre et robust og serviceorienteret beredskab i Sønderborg Kommune. En leder, der giver medarbejderne klare rammer, som de kan udvikle sig i og trives med, og samtidig udvikler medarbejdergruppen, så den er i stand til at leve op til fremtidens krav på beredskabsområdet. Det er også helt centralt for os, at beredskabschefen bidrager til Sønderborg Kommunes etablering af et logistik- og servicecenter, der samler flere af kommunens afdelinger i ét center. Byggeprojektet inkluderer desuden etableringen af en helt ny brandstation, og centeret giver potentialer for samarbejde på tværs og synergier. Også her kommer vore nye beredskabschef med erfaring i at opbygge driftscentre og lignende fra sit tidligere job”, siger direktør Bjarke Eriksen.

”Jeg glæder mig meget til at tiltræde som beredskabschef i Sønderborg Kommune. Der er rigtig mange spændende opgaver, og dem glæder jeg mig til at løse på tværs af afdelinger internt i organisationen og på eksternt niveau. Jeg er vant til at lede komplekse områder og har let ved at sætte mig ind i nye opgaver og har en klar naturlig tilgang til mine ledere og medarbejdere. Jeg sparrer og inddrager dem altid i mine opgaveløsninger, hvilket giver inspiration og en fælles platform til at opnå de ønskede resultater”, siger Allan Dalager Clausen.

Fortid som ambulanceredder

Den nye beredskabschef har haft en række forskellige job hos politiet i Sønderborg, Tønder, Aabenraa, Esbjerg og Padborg. Han kommer med 10 års ledelseserfaring fra politiet, hvor han blandt andet har stået i spidsen for at opbygge Udlændingekontrolafdelingen i Padborg. Derudover har han været taktisk ansvarlig for planlægning og etablering af modtagecenter Søgård. Allan Dalager Clausen har også været koordinerende indsatsleder.

Den nye beredskabschef var i sine yngre dage ambulanceredder hos Falck, og har fra den tid blandt andet også uddannelsen som røgdykker.

Brand og Redning i Sønderborg Kommune beskæftiger ca. 30 fuldtidsansatte medarbejdere samt ca. 25 deltidsbrandfolk. Endvidere er der tilknyttet ca. 350 frivillige på brandstationerne i kommunen og ca. 30 beredskabsfrivillige i Sønderborg. Hovedparten af aktiviteterne er placeret geografisk på Vestermark i Sønderborg, hvor Sønderborg Brand og Rednings administration ligger. Den Fælles Vagtcentral, som blandt andet varetager alarmbehandling, en call-centerfunktion og vinterberedskab, er også placeret her.

Annonce