Slut med opbygning af brand- og redningskøretøjer i Haslev

Den økonomiske krise har også ramt markedet for opbygning af brand- og redningskøretøjer, og det går nu ud over SAWO’s afdeling i Haslev – den tidligere H.F. Nielsens Maskinfabrik – der lukker den 1. august 2010. SAWO flytter i stedet produktionen af brand- og redningskøretøjer til selskabets hovedafdeling i Støvring. SAWO købte den daværende H.F. Nielsens Maskinfabrik af Falck i 2003, og dengang var der omkring 50 ansatte.

“Konjunkturerne gør, at vi er tvunget til at rationalisere vores virksomhed. Mange kunder har svært ved at finansiere deres indkøb. Behovet for transport og køb af nye lastbiler er reduceret. Derfor flyttes produktionen i Haslev til vores hovedafdeling i Støvring, service- og reparationsopgaverne flyttes til afdelinger i Køge, Ringsted, Århus og Nørresundby, hvorefter fabrikken i Haslev lukker”, siger Ivan Chrost fra SAWO til Sjællands Tidende.

SAWO købte pr. 31. december 2003 den Falck-ejede H.F. Nielsens Maskinfabrik, som dengang havde 50 ansatte. Og det blev der ved med at være frem til foråret 2009, da den første store fyringsrunde kom. Her mistede 17 medarbejdere jobbet. I november 2009 blev yderligere 12 opsagt, og i denne uge har fabrikkens sidste 24 ansatte fået besked om, at SAWO lukker helt i Haslev 1. august 2010.

“Vi har måttet opsige 10 på værkstedet og fire på kontoret. Det resterende medarbejdere har sagt ja tak til job i vores afdeling i Køge”, siger Ivan Chrost. For dem, som kun har været beskæftiget med opbygningen af brand- og redningskøretøjer – og fortsat ønsker at have det job – betyder det, at de skal rykke teltpælene op og flytte nærmere SAWO”s hovedsæde i Støvring syd for Aalborg. For det er udelukkende her, den type køretøjer skal bygges efter 1. august i år.

“Vi har 17 afdelinger i Danmark. Herunder en helt ny fabrik i Pårup og ledig kapacitet i Støvring, så vi har plads nok til at flytte opgaverne fra Haslev. Finansfinanskrisen er helt klart hovedårsagen til, at vores aktiviteter på Sjælland ikke er blevet samlet på en stor ny fabrik, som planlagt”, siger Ivan Chrost til Sjællands Tidende.

Annonce