Siden opløsningen af Østsjællands Beredskab i 2020 har kommunerne Køge, Solrød og Stevns haft hver deres beredskab, men dog med et tæt samarbejde, hvor de blandt andet har haft en fælles beredskabschef og en fælles administration. Men fra 1. januar 2027 vil de tre kommuner gå sammen om at etablere et fælleskommunalt beredskab.
Det fælleskommunale Østsjællands Beredskab blev etableret i 2015 med Greve, Høje-Taastrup, Roskilde, Køge, Solrød, Vallensbæk, Ishøj og Stevns kommuner som ejere. Beredskabet blev den suverænt største fiasko blandt de fælleskommunale beredskaber, og efter store interne stridigheder blev beredskabet opløst i 2020.
Siden da har Køge, Solrød og Stevns kommuner haft deres egne selvstændige beredskaber. Hver kommune har således i dag egen beredskabskommission, egen risikobaseret dimensioneringsplan og egen kontrakt med Falck. De tre beredskaber har dog indgået samarbejdsaftaler og har derfor samme beredskabschef, så de i dagligdagen i vidt omfang fremstår som – men ikke er – et fælles beredskab. Hver kommune har selv ansvaret for opgavevaretagelsen, men den fælles beredskabschef og beredskabsmedarbejderne er ansat i Køge Kommune. Der sker en fælles koordinering af opgavevaretagelsen på tværs af kommunegrænserne.
Nu vil de tre kommuner imidlertid gå sammen og etablere et fælleskommunalt beredskab, et såkaldt § 60-fællesskab. Det indebærer, at kompetencen til at forestå beredskabsopgaven overdrages til det fælles beredskab, der vil være omfattet af kommunestyrelseslovens § 60 a.
Køge Kommune er storebror
Ejerskabet i det nye beredskab vil blive fordelt ud fra kommunernes nettoindskud af materiel mv., således at Køge Kommune ejer 79 pct., Solrød Kommune ejer 8 pct. og Stevns Kommune ejer 13 pct. For driftsudgifterne vil fordelingen dog blive noget anderledes, nemlig 61 pct. til Køge Kommune, 16 pct. til Solrød Kommune og 23 pct. til Stevns Kommune.
De tre kommuners kontrakter med Falck udløber stort set samtidigt ved årsskiftet 2026/27, og det er baggrunden for, at det nye beredskab etableres pr. 1. januar 2027. Kommunerne forbereder et samlet fælles udbud af beredskabsopgaven. Den nye kontrakt vil blive indgået af det fælleskommunale beredskab.
Udgiftsniveauet for det fælleskommunale beredskab vil være kommunernes gældende budget. Kommunerne vurderer dog, at der – uafhængigt af etableringen af det fælles beredskab – i de kommende år at være stigende udgifter til de kommunale beredskaber på grund af markedssituationen og de stigende krav til løsningen af beredskabsopgaverne.
Etableringen af det fælleskommunale beredskab skal godkendes politisk i de tre kommuner.