Nyhedsoversigt
Australien afviser tilbud om hjælp fra danske brandfolk
Danmark har tilbudt at sende 50 brandfolk af sted til Australien, der i øjeblikket hærges af voldsomme naturbrande. Men det bliver ikke aktuelt i denne omgang. De australske myndigheder har nemlig ikke et ønske om dansk bistand. Danmark har dog fået en varm tak for tilbuddet – men samtidig en opfordring om, at brandfolk ikke selv tager afsted til Australien.
Nye fartøjer var effektive ved sønderjysk olieudslip
Som led i det seneste forsvarsforlig har Beredskabsstyrelsen anskaffet i alt 18 lægtvandsfartøjer, som er fartøjer, der kan samle olie op på lavt vand, inden den driver ind på land. Nu har de for første gang været i aktion, nemlig ved et olieudslip i Aabenraa Fjord. De nye fartøjer viste sig effektive til at opsamle olien og begrænse udslippet.
Antallet af alvorlige fyrværkeriskader faldt for tredje år i træk
Der blev i alt behandlet 228 personer med fyrværkerirelaterede skader ved sygehusene i Danmark i døgnene omkring nytår. Næsten alle skaderne var forårsaget af godkendt fyrværkeri. Der var 27 alvorlige skader, hvilket er lidt færre end sidste år, hvor der var 30 alvorlige skader, mens der året før var 36.
Samsø Redningskorps får 10-årig kontrakt på ambulancekørsel
Ambulancekørslen på Samsø bliver ikke omfattet af Region Midtjyllands kommende ambulanceudbud. Regionen vurderer nemlig, at det kun er Samsø Redningskorps, som vil have interesse i at byde på opgaven, og derfor har regionen besluttet at indgå en 10-årig kontrakt med Samsø Redningskorps. Kontrakten har en værdi på 115 mio. kr.
Brandvæsenerne havde 567 nytårsudrykninger – og blev beskudt 17 gange
Landets brandvæsener havde i alt 567 udrykninger i nytårsdøgnet, hvilket er en del mere end de 400 udrykninger, som der er på en normal nytårsaften. Desværre blev brandfolkene også angrebet med fyrværkeri i 17 tilfælde, ligesom flere udrykninger måtte aflyses på grund af det, som brandvæsenet beskriver som ”uroligheder”.
Dømt for at opbevare kilovis af fyrværkeri på privatadresser
En midaldrende mand fra Østjylland er blevet idømt en bøde på 80.000 kr. for ulovligt at have opbevaret store mængder lovligt, ulovligt og hjemmelavet fyrværkeri på to privatadresser i Østjylland. Sagen startede, efter at politiet havde fået et tip fra en borger, og politiet opfordrer nu borgere til at henvende sig, hvis de har kendskab til opbevaring af ulovligt fyrværkeri.
Ny indsatsledervogn til Beredskab Fyn
Beredskab Fyn har sat en ny indsatsledervogn i drift på stationen i Odense. Det er en VW Tiguan, som erstatter en ældre Volvo XC 60. Køretøjet er af samme type, som tidligere er blevet indkøbt i 2017. Der har dog ved denne opbygning været mere fokus på brugen af taktisk tavle, og det er planen, at de tidligere indkøbte indsatsledervogne skal opgraderes på dette punkt.