Fransk operatør skal alligevel ikke drive de danske akutlægehelikoptere

Arkivfoto: Lasse Hyldager

Det bliver alligevel ikke franske SAF Helicopteres, som skal drive de fire danske akutlægehelikoptere. Selskabet vandt ellers i første omgang regionernes udbud af opgaven, men efter et kaotisk forløb, hvor udbuddet flere gange måtte gå om, har regionerne nu valgt at tildele opgaven til den nuværende operatør, Norsk Luftambulanse. Men dermed går regionerne tilsyneladende også glip af en millionbesparelse.

I oktober 2020 gjorde de fem regioner et første forsøg på at sende driften af Danmarks fire akutlægehelikoptere i udbud. Det var Region Midtjylland, som stod for udbuddet, men det blev starten på et kaotisk forløb, hvor der skulle komme til at gå over to år, inden regionerne kunne afslutte udbuddet.

Det første udbud blev således annulleret, fordi regionernes formulering af krav til operatørerne medførte, at der kun indløb et enkelt tilbud.

Klager førte til kursskifte – to gange

I det næste udbud valgte regionerne at frasortere et tilbud fra den børsnoterede Babcock-koncern, som ellers driver 400 akutlægehelikoptere og har en årlig omsætning på 35 mia. kr. Men Region Midtjylland vurderede, at koncernen ikke levede op til udbuddets krav til økonomisk formåen. Ved udsigten til, at Babcock ville vinde en klagesag, valgte Region Midtjylland dog at skifte kurs, og milliardkoncernen fik alligevel lov til at byde.

I december 2021 kunne regionerne så meddele, at det franske selskab SAF Helicopteres i samarbejde med danske UNI-FLY havde vundet udbuddet. Det skete med en pris, som ville give regionerne en besparelse på 17 mio. kr. om året i forhold til den gældende kontrakt med Norsk Luftambulanse.

Norsk Luftambulanse valgte imidlertid at klage over udbuddet, og det fik regionerne til at beslutte, at udbuddet skulle annulleres. Derefter fulgte endnu et udbud, og det er dette – tredje – udbud, som nu er blevet vundet af Norsk Luftambulanse, som altså fik udbytte af at klage over det forrige udbud.

Der var denne gang tre selskaber, som havde budt på opgaven: Konsortiet Scandinavian Air Ambulance and KN Helicopters (bestående af Babcock Scandinavian Air Ambulance, Sverige, og KN Helicopters A/S, Danmark), SAF Helicopteres, Frankrig, med det danske selskab UNI-FLY som underleverandør samt Norsk Luftambulanse AS. Det italienske selskab Elifriulia var prækvalificeret, men valgte ikke at afgive tilbud.

Kontrakt på op til 14 år

Den nye kontrakt med Norsk Luftambulanse er 10-årig med mulighed for forlængelse i op til yderligere fire år. Prisen for den nye kontrakt er 131 mio. kr. årligt, hvilket er på niveau med den nuværende kontrakt. Besparelsen fra udbud nr. 2 er altså forsvundet.

Kontrakten indebærer, at der indsættes fire nye helikoptere. Desuden vil Danmark få sin egen reservehelikopter til de tidspunkter, hvor der for eksempel gennemføres service på en af de fire faste helikoptere. I dag deler Danmark reservehelikopter med Norge. Herudover kommer der ekstra bagvagter på beredskaberne om sommeren, hvor der er flest opgaver for akutlægehelikopterne.

Fra i dag og frem til den 16. januar 2023 er der en såkaldt “stand still”-periode, hvor selskaberne har mulighed for at komme med indsigelser over beslutningen. Indgives der ingen indsigelser, kan kontrakten underskrives den 17. januar 2023, og herefter begynder implementeringen frem mod skiftet til de nye helikoptere i november 2024.

Annonce