Redningshelikoptere trænede farlige snelandinger

Arkivfoto: Rune Dyrholm

De seneste to vintre med meget sne har givet piloterne pÃ¥ Forsvarets redningshelikoptere en ny udfordring at forholde sig til. Landing i høj sne pisker nemlig sÃ¥ meget sne op, at piloterne kan miste orienteringen. Situationen minder lidt om at lande i sand – noget, som faktisk har kostet det britiske Royal Airforce to styrtede helikoptere i Afghanistan. Det er baggrunden for, at Eskadrille 722 for nylig trænede snelandinger i Norge.

Ã…ret rundt er redningshelikoptere fra FlyvevÃ¥bnet i beredskab flere steder i Danmark. Opgaverne er ikke bare søredning – ogsÃ¥ sygetransporter, fødende kvinder og transporter er pÃ¥ programmet. Det betyder, at helikopterne skal kunne lande overalt og under alle forhold.

“Under landing i sne eller sand kan der opstÃ¥ det, vi kalder white out. Det vil sige, at man ikke kan se, hvad der er op og ned omkring helikopteren. Er man ikke forsigtig, kan helikopteren kæntre”, fortæller kaptajn Lars Christiansen fra Eskadrille 722, der for nylig trænede snelandinger i Norge.

Der er to mÃ¥der at lande under white out. Sker landingen i en kampzone, hvor der ikke er tid til at hænge for længe over landingsstedet, fokuserer piloten pÃ¥ noget pÃ¥ jorden under landingen, sÃ¥ledes at han hele tiden er sikker pÃ¥, hvad der er op og ned. Sker landingen i fredstid, er proceduren anderledes. “Hvis der ikke er fare pÃ¥ færde, hænger vi lidt over landingstedet og anvender reelt helikopteren til at puste den løse sne væk, inden vi lander”, fortæller Lars Christiansen.

Se en EH 101-redningshelikopter lande i sne

Annonce