Præhospital

Hædres for dramatisk redningsaktion

Flyvevåbnets Eskadrille 722 er blevet tildelt en international pris for en dramatisk redningsaktion i Nordsøen i januar. Redningsaktionen fandt sted i Nordsøen under meget dårligt vejr med kraftig blæst, sne og dårlig sigtbarhed. Her evakuerede redningshelikopteren et besætningsmedlem, som var kommet til skade på et fragtskib. Se video fra indsatsen.

Præhospital

Ambulanceflyvninger med helikoptere koster 100.000 kr. i timen

Forsvarets redningshelikoptere anvender omkring en tredjedel af deres tid på ambulanceflyvninger for regionernes præhospitale beredskab, men flyvningerne koster skatteyderne omkring 100.000 kr. i timen – svarende til 250 mio. kr. om året. Samtidig peger en ekspert på, at 9 ud af 10 flyvninger reelt er overflødige og sagtens kunne flyves med de mindre lægehelikoptere, der kun koster 10.000 kr. i timen.

Præhospital

Redningshelikoptere havde særdeles travl aften

Sommeren er højsæson for badeulykker, kæntrede joller, skader ombord på lystbåde og meget mere, som ofte kræver indsats fra redningshelikopterne i Skrydstrup, Roskilde eller Aalborg. I aftes var der dog mere travlt end normalt, og helikopterne fløj fra mission til mission.

Brandvæsen

Redningshelikoptere fredes for besparelser

Når forsvaret til efteråret skal finde besparelser på mellem 2 og 3 mia. kr., går redningshelikopterne fri. Det blev partierne bag forsvarsforliget enige om på et møde i dag. Så selv om det tidligere har været fremme, at forsvaret kan finde besparelser ved at nedlægge en af de tre danske redningshelikoptere, er partierne nu enige om, at det ikke kommer til at ske.

Præhospital

Har fundet revner i 12 helikopter-motorer

Forsvaret Materieltjeneste har nu undersøgt samtlige Rolls Royce Turbomeca-motorer, som anvendes af de danske EH101-redningshelikoptere. Det er sket efter, at man under den almindelige vedligeholdelse i april konstaterede alvorlige problemer med motorerne. Der er i alt fundet fejl på syv motorer med revner i brændkammeret, mens yderligere fem motorer har revner i den såkaldte ”diffuser vane”. Da seks motorer er ude af drift på grund af andre driftsrelaterede forhold, har Forsvaret nu i alt 18 helikoptermotorer ude af drift.

Præhospital

Redningshelikopterne har alvorlige motorproblemer

Flyvevåbnets EH101-helikoptere, der fungerer som redningshelikoptere og varetager troppetransportopgaver, er ramt af alvorlige motorproblemer. Der er fundet revner, afskalninger og tilstopninger i 11 motorer, og konsekvensen er, at Flyvevåbnet er løbet tør for reservemotorer. Derfor er fire af de 14 helikoptere taget ud af drift, og da man endnu ikke kender problemernes fulde omfang, må brugen af helikopterne begrænses. Indtil videre er det akutte beredskab dog ikke berørt.

Præhospital

Redningstjenesten får sine egne frimærker

Flyvevåbnets og Søværnets redningstjenesters livsvigtige indsats markeres nu med udsendelsen af to frimærker, der med titlen ”redningstjeneste” viser motiver fra redningsaktioner med deltagelse af Søværnets redningsbåd, som anvendes ved søredningsopgaver, og helikoptere fra Eskadrille 722, der konstant er klar til at gå i luften fra Flyvestation Aalborg, Flyvestation Skrydstrup og Roskilde Lufthavn.

Præhospital

Danske redningshelikoptere varetager det norske beredskab under eftersøgning

Danske redningshelikoptere støtter stadig eftersøgningen af det norske C-130 Hercules fly, som er forsvundet under øvelsen Cold Response. De to danske helikoptere har i dag fået en ny opgave, hvor de varetager det norske Search And Rescue-beredskab, mens Norges egne helikoptere deltager i eftersøgningen. De norske redningshelikoptere har nemlig et bedre kendskab til området og en større erfaring med SAR-opgaver i sne- og bjergrige omgivelser.

Præhospital

Laserangreb på redningshelikoptere kan få fatale konsekvenser

De seneste uger er to danske redningshelikoptere blevet angrebet med laserlys, mens de har været på opgaver. Det får nu Flyvevåbnet til at advare om, at den form for angreb, der blænder piloterne, kan få fatale konsekvenser. Angrebene er især farlige for redningshelikopterne, fordi de ofte befinder sig i lav højde, hvor piloterne skal holde særligt øje med forhindringer som træer, bygninger og højspændingsledninger.

Præhospital

Redningshelikoptere har kun erstattet akutlægehelikoptere få gange

Selv om Flyvevåbnets store redningshelikoptere har bedre muligheder for at operere under dårlige vejrforhold end de to akutlægehelikoptere, som er indsat i Ringsted og Karup, sker det sjældent, at regionerne tilkalder redningshelikoptere i de situationer, hvor akutlægehelikopterne ikke kan flyve. Det sker også meget sjældent, at der tilkaldes en redningshelikopter, når akutlægehelikopteren er optaget.