Status i Region Hovedstadens ambulancetjeneste: Høj trivsel og alle stillinger besat

Foto: Region Hovedstaden

Tingene ser ganske godt ud i Region Hovedstadens egen ambulancetjeneste, som varetager ambulancekørslen i 1/4 af regionen. I forhold til overordnet arbejdsglæde scorer ambulancetjenesten højest blandt regionens medarbejdere, og der er i øjeblikket ikke nogen af de 134 stillinger, som er ledige. Ambulancetjenesten pålægges dog stadig bod for mangler på flere områder – men boden skal ikke betales.

Region Hovedstaden drifter selv ambulancetjenesten i ét af de fire store delområder, som regionen er inddelt i. Dette delområde – med hovedstation i Hvidovre – udgør omkring 1/4 af den årlige kontraktsum på 400 mio. kr. Falck drifter de øvrige tre delområder.

En status for regionens ambulancetjeneste viser, at medarbejderne i 1. kvartal 2025 i en trivselsmåling gav bedømmelsen 4,3 ud af 5 på spørgsmålet om overordnet arbejdsglæde. Det er den højeste score i Region Hovedstaden på dette målepunkt. Ifølge regionen er sygefraværet endvidere nedbragt, og i øjeblikket er der ikke ledige stillinger. Delområdet er normere til 134 fuldtidsstillinger.

Relativt højere bod end Falck

Når det gælder overholdelse af kravet om en mobiliseringstid på 90 sekunder på A-kørsler, er der dog fortsat nogle udfordringer.

Her kan der sammenlignes med Falck ved at kigge på den bod, som beregnes ved overskridelser af mobiliseringstiden. Der er dog den væsentlige forskel, at Falck skal betale den beregnede bod. Det skal regionens ambulancetjeneste ikke – her bruges bodens teoretiske størrelse kun til statistik og til sammenligning med Falck. Men sammenlignet med Falck ligger regionens overskridelser markant højere.

I de første seks måneder efter kontraktstarten i 2023 lå regionens teoretiske bodsniveau på omkring 400.000 kr. om måneden, mens Falck skulle betale 90.000 kr. I de seneste seks måneder (februar 2025 til juli 2025) udgjorde den gennemsnitlige månedlige bod for regionen under 50.000 kr., svarende til et fald på omkring 90 pct. Falcks bod er i samme periode reduceret til omkring 30.000 kr., hvilket svarer til et fald på ca. 65 pct.

Falck får større bod for manglende driftstimer

Også når det gælder andelen af aftalte driftstimer, som leveres, er der et bodsystem, der også her er teoretisk for regionen og reelt for Falck. Men her kan man se effekten af, at regionen har fuld bemanding.

I 2024 leverede regionen 99,6 pct. af de aftalte driftstimer, og det udløste en teoretisk bod på 0,2 mio. kr. I samme periode har Falck betalt 3,4 mio. kr. tilbage til regionen i bod.

Økonomisk fik regionens ambulancetjeneste et mindreforbrug – det vil sige et overskud – på 1,7 mio. kr. i 2024. Trækker man den teoretiske bod fra, nærmer resultatet sig dog et rundt nul.

Annonce