Nu sendes en sundhedsdrone for første gang afsted fra hospital til lægehus

Det er denne røde drone fra Rigitech, med et vingefang på 2,8 meter, som skal flyve jomfruturen.

Fremover vil droner måske kunne anvendes i forbindelse med trafikulykker, hvor de f.eks. kan transportere blod direkte til brug på skadestedet. Et stort projekt, som hvor blandt andet Falck deltager, er i gang med at teste danske sundhedsdroner, og i første omgang handler det især om mindre akutte opgaver som f.eks. transport af patientprøver og medicin mellem hospitalsafdelinger, lægehuse og hjemmeplejen.

De danske sundhedsdroner har allerede gennemført succesfulde testflyvninger fra Ærø til Langeland, men passerer mandag en ny milepæl, når den fulde distance fra Odense Universitetshospital (OUH) i Svendborg til Ærø gennemføres. Det er en rute på 50 kilometer, som finder sted i 80 meters højde.

Den første version af dronen kan bringe blodprøver fra det lille øsamfund til laboratoriet. På længere sigt er det planen, at også medicin og udstyr skal transporteres mellem sygehuse, laboratorier, lægehuse, plejehjem og hjemmeplejen.

Dronerne skal sikre korrekt behandling til patienterne hurtigere, især på de mindre øer. Hvis man bor på en af Danmarks mindre øer og får taget en blodprøve, skal prøven således i dag fragtes med færge og bil til analyse på hospitalets laboratorium. Fremover bliver afstanden kortere, for nu er vejen banet for, at blodprøven med det samme kan sendes direkte afsted til laboratoriet med en drone.

Kan flyve uden at luftrummet må lukkes

Projektet HealthDrone skal integrere droner i det danske sundhedsvæsen. Bag projektet står et partnerskab bestående af OUH, Falck, Holo, Unifly, Scandinavian Avionics og SDU. HealthDrone er i gang med at udvikle og teste droner til transport af blodprøver og medicin mellem Ærø, Svendborg og Odense.

”Det er exceptionelt i europæisk sammenhæng, at vi flyver med dronerne uden at lukke luftrummet ned. Sammen med Naviair, Unifly og Trafikstyrelsen har vi på SDU udviklet en metode til at tracke helikoptere og fly, så vi kan manøvrere uden om dem. Flyveledelsen hos Naviair kan på deres skærme se, når en droneflyvning er i gang og vil agere hvis f.eks. en redningshelikopter har brug for luftrummet. Vi har banet vejen for, at det kan lade sig gøre”, fortæller Kjeld Jensen, der er projektleder ved Syddansk Universitet (SDU).

Har fjernet barrierer

Én af de kommercielle aktører i projektet er mobilitetsvirksomheden Holo, der sammen med Falck er operatør på flyvningerne, og her lyder det fra administrerende direktør, Christian Bering Pedersen, at virksomheden principielt set er klar til at udbyde servicen med det samme:

”Der er med dette projekt blevet fjernet nogle barrierer i forbindelse med droneflyvning, som betyder, at vi nu kan tilbyde en transportservice via drone til mange forskellige formål. Projektet har vist vejen for fragt med droner”, siger Christian Bering Pedersen, der også er formand for styregruppen bag Healthdrone-projektet.

Annonce