Ny ambulance til Samsø Redningskorps

I disse år er det sjældent at se en ny Mercedes-ambulance, efter at de fleste ambulanceoperatører er gået over til enten VW Crafter eller MAN. Men hos Samsø Redningskorps er valget faldet på Mercedes som redningskorpsets nyeste køretøj. Samtidig viser erfaringerne med endnu en ny Mercedes, en akutlægebil, at hybridmodellen giver et brændstofforbrug på kun 1,2 liter dieselolie pr. 100 kørte kilometer.

Samsø Redningskorps’ nye ambulance er en Mercedes-Benz Sprinter, der er opbygget af finske Profile Vehicles og leveret af Ejner Hessel A/S.

Egentlig skulle ambulancen have været en af Danmarks første ambulancer med el- eller hybridteknologi. Det var i hvert fald det, der var fastsat i kontrakten mellem Region Midtjylland og Samsø Redningskorps. Men det viste sig, at der endnu ikke findes el- eller hybridkøretøjer, der i praksis kan løse den krævende opgave som ambulance. Så i stedet er der altså indkøbt en konventionel ambulance, og så vil man i 2023/2024 gøre et nyt forsøg på at anskaffe et el- eller hybridkøretøj.

Stor tilfredshed med akutlægebil

Udover ambulancen har Samsø Redningskorps indenfor kort tid fået to andre Mercedes’er. Den ene er en Mercedes-Benz Sprinter sygetransportvogn, mens den anden – som tidligere er omtalt på BeredskabsInfo – er en Mercedes GLE 350de hybrid akutlægebil. Den er forsynet med firehjulstræk og har en samlet systemydelse på 330 hestekræfter.

Netop akutlægebilens brændstoføkonomi har Samsø Redningskorps allerede gode erfaringer med:

”Samsø er en ø, og de små afstande gør, at hybrid og biler på el med fordel kan benyttes for at nedbringe CO2-udledningen. Indtil nu viser lægebilen utrolige resultater, og den har på de første 3.700 kilometer i gennemsnit kun brugt 1,2 liter dieselolie pr. 100 kørte kilometer. Det er imponerende, og vi er meget tilfredse”, fortæller Søren Peter Kjeldahl, der er direktør for Samsø Redningskorps.

Annonce