Ny kampagne: Arbejdsgivere skal gøres interesserede i at have brandfolk ansat

I de seneste år er det blevet sværere og sværere for brandvæsenerne at rekruttere nok deltidsbrandfolk og frivillige brandfolk. Men nu skal en ny, landsdækkende kampagne gøre flere virksomheder interesserede i at have brandfolk ansat. Under navnet ”Lad dem løbe” skal kampagnen fortælle, hvor vigtigt det er, at arbejdsgiverne lader deres medarbejdere rykke ud, når det brænder i arbejdstiden.

Kampagnen har til formål at skabe fokus på, hvor afhængige brandstationerne er af de lokale virksomheder og deres velvilje til at støtte op om lokalsamfundet ved at lade deltidsbrandfolkene og de frivillige brandfolk løbe, når der er en hændelse, som kræver deres hjælp.

Desuden informerer kampagnen om, hvor få timer om året den enkelte arbejdsgiver egentlig må undvære en brandmand på grund af udrykninger. Håbet er, at flere virksomhedsejere vil give deres ansatte lov til at ”løbe til brand” – eller måske ligefrem vil tilskynde ansatte til at blive brandfolk og dermed udvise samfundssind.

Vil trække på borgmestre og erhvervschefer

Kampagnen skal opnå momentum via borgmestre, erhvervschefer i kommunerne og brandvæsenerne samt via de virksomheder, der allerede har brandfolk ansat. Kampagnen består af tre kampagnesæt, der er udformet til de forskellige afsendere. På hjemmesiden www.LadDemLøbe.nu kan virksomhedsejere desuden downloade en brochure, se udtalelser fra andre virksomhedsejere og se en kampagnefilm, som blandt andet har forsvarsministeren, IBM og Silkeborgs borgmester som medvirkende.

Kampagnen er udviklet af BlivBrandmandNu.dk i samarbejde med Danske Beredskaber, Beredskabsstyrelsen, Falck, Landsklubben for Deltidsansatte Brandfolk, Kommunernes Landsforening og Sønderjysk Frivillige Brandværnsforbund.

Annonce