Her er Falcks nye el-akutlægebil

Den danske ambulancetjeneste har fået sit første eldrevne køretøj. Det er Falck, som har ombygget en Tesla, der nu kører som akutlægebil hos det Falck-ejede Responce i Region Syddanmark. Den nye bil har et separat elsystem, som gør, at alt udstyr drives udenom bilens batteri, så f.eks. udrykningslys og -lyd, radio, medicinsk udstyr og køle-/varmeudstyr kører i et lukket system, som er opladet ved afgang.

Falck har mere end 5.000 køretøjer i hele verden, men meget få er eldrevne, da mange af opgaverne inden for brand og redning kræver meget energi, hvilket harmonerer dårligt med en elbils begrænsede batteri. Alligevel har Falck nu udviklet en testbil. Og snart ruller de første elbiler til patienttransport rundt i København som følge af en aftale med Region Hovedstaden, hvorefter næste projekt bliver eldrevne køretøjer til liggende sygetransport.

”I Falck er vi optaget af at bruge mindre brændstof. Det er gavnligt både for miljøet og økonomien, og da ingen andre i verden har lavet en eldreven ambulance, har vi selv kastet os over at udvikle en”, fortæller Jakob Riis, der er koncernchef i Falck.

Batteriet er udfordringen

Udfordringerne har været, at en ambulance bruger strøm til meget andet end blot at køre, og derfor belaster det bilens batteri. Det er afgørende at løse dette, så patienten er tryg under transport og sikker på at nå frem til hospitalet.

”Vi kører med et separat elsystem i bilen, som gør, at alt udstyr drives udenom bilens batteri så f.eks. udrykningslys og -lyd, radio, medicinsk udstyr og køle-/varmeudstyr kører i et lukket system, som er opladet ved afgang, mens en Fuel Cell hele tiden lader under kørsel og ophold uden for garagen”, forklarer Jakob Riis.

Varmeenhed skal sikre behageligt bårerum

Der monteres desuden en varmeenhed, som også er uafhængig af bilens elsystem. Det er en “Self Powered Heater”, der anvender lidt brændstof, f.eks. methanol, som gør, at bilen altid kan holdes varm.

”Så selv på en bundfrossen vinterdag på motorvejen, hvor redderne skal vente på, at redningsopgaven er løst, og patienten bliver frigjort og kan indlades i ambulancen, kan vi garantere, at der står en varm bil klar til patienten. Dette er et meget vigtigt element i fremtidens eldrevne ambulance”, siger Jakob Riis.

Falck er helt på forkant med denne varmekilde, som andre bilproducenter først tager i brug på et senere tidspunkt.

”Jeg glæder mig over, at vi allerede nu har den første elbil i drift. Den bliver testet under ægte udrykning med hurtig acceleration og hårde opbremsninger, og det har aldrig været gjort før. Vi tester på den og begynder udviklingen af en ambulance til liggende patienttransport sideløbende”, fortæller Jakob Riis.

Annonce