Reddere er frustrerede over Samariten

I den kommende uge vil det være to måneder siden, at Region Sjælland offentliggjorde, at det dengang helt ukendte svenske firma Samariten til næste år skal overtage ambulancekørslen fra Falck. Men i dag er Samariten næsten lige så ukendt som for to måneder siden, for Samariten har ikke ønsket at fortælle om sine planer for ambulancetjenesten. Det har resulteret i stor frustration blandt de reddere, som Samariten ellers er helt afhængig af, når firmaet skal overtage ambulancekørslen. Redderne frygter for deres fremtid og undrer sig over, at der efter to måneder stadig ikke er kommet nogen livstegn fra Samariten.

Samariten skal i løbet af 2009 overtage ambulancekørsel for ca. 350 mio. kr. i Region Sjælland og Region Midtjylland. I dag udføres ambulancekørslen i disse områder af omkring 500-600 Falck-reddere, og Samariten er helt afhængig af, at redderne ønsker at skifte til Samariten, når firmaet overtager ambulancekørslen. Uden tilstrækkeligt mange reddere vil Samariten nemlig ikke kunne bemande sine ambulancer, men der er lagt op til konkurrence om redderne. I Region Midtjylland har både Falck og Samsø Redningskorps således meldt ud, at de forventer at kunne finde beskæftigelse til alle de nuværende reddere, og dermed er Samariten nødt til at basere sig på, at de kan tilbyde så attraktive løn- og ansættelsesvilkår, at redderne vil sige op hos de to redningskorps og skifte til Samariten. Også i Region Sjælland forventer Falck at kunne tilbyde fortsat beskæftigelse til mange af redderne.

BeredskabsInfo har i den seneste uge talt med reddere fra to Falck-stationer i Region Sjælland, og redderne udtrykker samstemmende stor frustration over deres potentielle nye arbejdsgiver. Redderne ønsker ikke at stå frem med deres navne, da de muligvis skal søge jobs hos Samariten, men deres navne er redaktionen bekendt.

“Er vi købt eller solgt?”

“Der er gået to måneder, men vi har intet hørt fra dem (Samariten, red.). Eneste information er en hjemmeside på cirkus-dansk, hvor der ikke står noget som helst. Så vi aner ikke, om vi er købt eller solgt. Hvor mange af os bliver overflødige når Samariten overtager? Hvad med overenskomst? Skal vi pludselig køre på døgnvagt igen? Kan vi risikere, at vi skal køre på FOA-overenskomst med døgnvagt uden minutgrænse? Hvor mange stationer vil de oprette, og hvorhenne? Kan vi risikere, at vi skal skifte til en anden station? Hvad med de personalegoder vi har i dag? Hvordan vil de håndtere det med overdragelsen, når det kl. 23.59 er Falck, der kører alle ambulancer, og 00.01 er Samariten? Vi aner det ikke, og ingen har hørt noget fra Samariten, heller ikke om, hvornår de vil give os information, og vi ved ikke, om det er fordi, at de selv ikke aner, hvad svaret på spørgsmålene er. Alle er bange for, at det bliver et stort kaos, og at det så vil være os, som bliver hængt ud af politikerne, ligesom Tommy Kamp (socialdemokratisk regionspolitiker, red.) gav os skylden for, at Falck tabte udbuddet”, fortæller en redder fra en stor midtsjællandsk Falck-station.

Han suppleres af en kollega: “Det er en stor del af vores liv, som det her handler om, og især for de unge reddere er det svært, fordi de ikke ved, om de tør købe hus og bil, eller om de måske skal flytte til en helt anden landsdel eller i værste fald står helt uden job. Men vi kan ikke få noget at vide. Den ene dag kan vi læse, at Samariten vil have 100 færre reddere, og at resten skal køre på døgnvagt, som vi ellers har kæmpet for at slippe af med, men næste dag siger de, at alle reddere kan blive ansat, og at de får mindst samme vilkår som i dag. Hvad skal vi tro på? Hvordan vil de spare 100 millioner uden at det går ud over os? Det virker som om, at de slet ikke tænker på, at det her påvirker mange hundrede mennesker og deres familier, og det virker i hvert fald kynisk, at de ikke giver os nogen information om vores fremtid. Jeg synes, at det underbygger vores frygt for, at Samariten bare ikke kan løfte opgaven når det kommer til stykket”.

Begge reddere peger på, at Responce, der overtager en del af den midtjyske ambulancekørsel, har været langt mere åbne end Samariten: “Det virker godt nok som et ret lille firma, men de fortæller da, hvad de gerne vil med ambulancetjenesten, de er i gang med at søge reddere, de har fremlagt et forslag til at løse uddannelsesproblemerne og deres folk er stillet op til en masse interviews”.

Rygter giver frustration

Situationen er særligt vanskelig for de redderelever, der er i gang med deres uddannelse. De ved, at de ikke kan færdiggøre uddannelsen i Falck, fordi Falck ikke vil kunne tilbyde dem praktik. “Tænk på, at vi er kommet ind på vores drømmeuddannelse, og så pludselig risikerer vi, at det hele går i vasken. Der er flere, som har prøvet at sende en e-mail til Samariten, men de har bare fået et standardsvar om at skrive igen senere. Så vi ved ikke, om Samariten vil overtage os allesammen, eller hvad der sker. Det er utroligt frustrerende, at der bare går en masse rygter, som skifter hver eneste dag”, fortæller en redderelev.

Frustrationen over den manglende information og de mange rygter går igen på en østsjællandsk Falck-station. En ambulancebehandler fortæller: “Der går ikke en dag uden nye rygter. De seneste rygter siger, at Samariten har bestilt en masse beboelsescontainere, som så skal være deres stationer, mens andre siger, at Samariten har forsøgt at komme ud af udbuddet i Hovedstaden, fordi de er blevet chokerede over, at Region Sjælland forærede dem hele kontrakten. Men vi forstår bare ikke, at Samariten ikke kan give os noget information om vores fremtid, og at deres personalepolitik åbenbart er, at vi skal gå i flere måneders uvished. Især for eleverne er det hårdt psykisk, mens vi andre nok er ret sikre på, at vi nok skal få job et af stederne”.

Vil helst fortsætte i Falck

Ifølge redderne er stemningen hos dem selv og blandt deres kollegaer i øjeblikket, at de fleste helst vil fortsætte i Falck eller eventuelt søge til en af de kommunale ambulancetjenester. Men Samariten er i øjeblikket ikke populær som kommende arbejdsplads. “Hvis jeg i dag fik valget mellem at køre ambulance i Samariten og fortsætte i Falck med andre opgaver, så ville jeg vælge Falck. Der er nogle her på stationen, som stadig gerne vil skifte til Samariten, men det er de yngre, som ikke vil undvære ambulancejobbet”, fortæller en nuværende ambulanceassistent.

Tidligere på året viste en undersøgelse, at hver fjerde redder har et bijob, og flere reddere fortæller da også, at de alvorligt overvejer helt at forlade branchen til fordel for deres bijobs, der i den nuværende beskæftigelsessituation mange steder vil kunne konverteres til fuldtidsjobs.

BeredskabsInfo har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Samariten, men vores e-mails til Samariten er ikke blevet besvaret.

Annonce