Præhospital
Fransk firma overtager driften af de danske akutlægehelikoptere
Efter en turbulent udbudsrunde har det franske selskab SAF Helicopteres i samarbejde med danske UNI-FLY vundet kontrakten på drift af de fire danske akutlægehelikoptere. Det betyder et farvel til den mangeårige leverandør, Norsk Luftambulanse. Den nye kontrakt giver regionerne en besparelse på 17 mio. kr. om året.
Region står nu selv for driften af 42 ambulancer
Onsdag passerede Region Midtjylland en milepæl. Har blev den sidste del af et større projekt med hjemtagning af ambulancekørslen nemlig en realitet. Regionen driver nu selv 42 ambulancer, heraf en række nye ambulancer i Horsens-, Randers- og Djursland-områderne, mens Falck og Samsø Redningskorps driver de øvrige 28 ambulancer.
Debat: Ambulancefolk har advaret Region Hovedstaden siden 2015
To chefer har de seneste uger indgået fratrædelsesaftaler med Region Hovedstadens Akutberedskab. Men problemerne startede længe før de to chefer overhovedet blev ansat, og allerede i 2015 blev regionen advaret. Nu er konsekvensen så, at kun 26 reddere vil arbejde for regionen. Det skriver Søren Klitmøller og Tim Poulsen fra KbaK, der er arbejdspladsklub for bl.a. ambulancefolkene i Hovedstadens Beredskab, i dette debatindlæg.
Mobil behandlingsplads skal aflaste 112 og ambulancerne i juleweekenderne
Alle dele af det akutte beredskab i Region Hovedstaden er hårdt presset, men nu forsøger regionen sig med et nyt initiativ, som skal nedbringe belastningen: Den mobile behandlingsplads, som egentlig især er beregnet til indsættelse ved katastrofer, placeres de næste tre weekender på Rådhuspladsen i København, hvor den skal fungere som fremskudt præhospital visitation og tilbyde behandling af småskader.
To chefer er nu fortid i Region Hovedstadens Akutberedskab
I den seneste tid har kritikken mod Region Hovedstadens Akutberedskab med direktør Freddy Lippert i spidsen været massiv. Regionspolitikerne har kritiseret Akutberedskabet for at have hemmeligholdt alvorlige problemer med mistede 112-opkald, og medarbejderne på både AMK-vagtcentralen og i ambulancerne kritiserer arbejdsmiljøet. Nu har to chefer så indgået fratrædelsesaftaler.
Medarbejderne hos Ambulance Syd har regionens laveste trivsel
Medarbejderne hos Ambulance Syd har den laveste trivsel blandt alle Region Syddanmarks ansatte. Og medarbejdertilfredsheden er faldende. Det viser en ny trivselsmÃ¥ling fra Region Syddanmark. Direktøren for Ambulance Syd, Steen Schougaard Christensen, kalder resultatet utilfredsstillende og “noget, vi skal have gjort noget ved”.
Ny app skal hjælpe ambulancereddere med at visitere patienter til korrekt hospital
I løbet af december venter Region Syddanmark at kunne tage en ny app i brug, som skal hjælpe ambulancereddere og læger med hurtigere at træffe beslutning om, hvor akutte patienter skal transporteres hen. På baggrund af forskellige data foreslår app’en, hvilket sygehus, patienten skal køres til.
Svær kabale forsinker nye ambulancestationer
Egentlig skulle Sønder Felding i Vestjylland have haft en ambulancestation fra 1. december 2021, men stationen bliver forsinket på grund af en kompliceret kabale i Region Midtjylland. Falck – der skal drive stationen – havde nemlig planlagt at flytte en modulbygning fra Ørsted til Sønder Felding, men regionen foretrækker at blive ved med at leje modulbygningen i Ørsted, så nu kommer den nye station først i foråret 2022.
Strid om hjertestartere på Langeland
I disse uger bliver mange virksomheder på Langeland kontaktet af sælgere fra forskellige firmaer, som forsøger at overtale dem til at købe en hjertestarter. Det skyldes ikke, at der faktisk mangler hjertestartere på Langeland, for med 107 hjertestartere har øen formentlig landets bedste dækning. Men en strid mellem den lokale hjertestarterforening og Trygfonden gør, at hjertestarterne ikke fremgår på hjemmesiden Hjertestarter.dk.