Ny kontrakt indebærer køb af 30 nye TMA-vogne

Foto: Vejdirektoratet

Den nye aftale mellem Vejdirektoratet, Rigspolitiet og Falck om håndtering af akutte hændelser på motorvejene indebærer, at der 6-8 måneder efter kontraktstart vil være 30 nye TMA-vogne i drift. TMA-vognene er solide afmærkningsvogne, der er forsynet med tykke stødpuder bagpå. Det giver en markant bedre beskyttelse af indsatspersonalet, der arbejder på vejen.

Som BeredskabsInfo kunne fortælle i forrige uge, har Falck vundet et stort udbud fra Vejdirektoratet og Rigspolitiet om håndtering af de akutte hændelser såsom lapning af slaghuller i vejen, fjernelse af tabt gods og assistance ved uheldshåndtering på motorvejene.

Parterne har nu underskrevet den nye kontrakt, der får en løbetid på syv år og en samlet værdi på 200-300 mio. kr.

Først et krav efter fire år

En væsentlig nyskabelse bliver, at Falck allerede 6-8 måneder efter kontaktstart forventer at indsætte de TMA-vogne, der ellers først var et krav efter de første fire års løbetid af kontrakten.

TMA-vognene er solide afmærkningsvogne, der er forsynet med tykke stødpuder bagpå. Stødpuderne kan absorbere trykket fra de køretøjer, der måtte påkøre vognene og beskytter dermed både trafikanterne og dem, der arbejder på vejen.  Dermed kan vognene bruges til at skærme indsatspersonale, når de udfører deres opgaver på motorveje tæt på kørende trafik.

Falck forventer at indsætte 30 TMA-vogne. Redningskorpset har allerede indsat tre midlertidige vogne, der er opbygget på brugte chassiser, og når en prototype er godkendt, kan produktionen af de 30 enheder begynde. Indtil de er klar, indebærer kontrakten, at der i stedet sendes to mindre afspærringsvogne som beskyttelse, når indsatspersonalet arbejder med akutte opgaver ude på vejene.

Ekstra beskyttelse er stor gevinst

”Det er en stor gevinst, at vi nu efter alt at dømme kan skærme indsatspersonale bag de store TMA-vogne hurtigere, end vi havde forventet. Vi har desværre set alt for mange eksempler på trafikanter, der er kørt direkte op i de mindre afspærringsvogne, som i dag primært bruges til at beskytte folkene på vejen mod eventuelle påkørsler. Derfor er der brug for mere solidt materiel til at sikre, at de kan udføre deres arbejde i større sikkerhed”, siger Charlotte Vithen, der er områdechef i Vejdirektoratet.

Hun bliver suppleret af vicepolitiinspektør Jakob Kristensen fra Rigspolitiet:

”Jo hurtigere vi får anskaffet de nye køretøjer, jo hurtigere kan vi skabe en bedre sikkerhed for det personale, der hver dag arbejder på motorvejene, og som derfor ofte står i farlige situationer.  Derfor er vi selvfølgelig godt tilfredse med, at vi nu ser ud til at få vognene ud på vejene hurtigere, end vi oprindeligt havde regnet med.”

Annonce