Brandvæsen

Ny redningsvogn til Beredskab Fyn i Odense

Beredskab Fyn har i denne uge modtaget en ny redningsvogn, der er opbygget på et Mercedes-Benz Sprinter 519 CDI-chassis. Redningsvognen er opbygget i samarbejde med GKV og Odense Letbane, og den er indtænkt i beredskabet for Odense Letbane. Den vil dog også dække andre opgaver i hele Beredskab Fyns område.

Brandvæsen

Arbejdstilsynet vil sende brandfolk i bad…

En ny kampagne fra Arbejdstilsynet vil have brandfolk hurtigere ind under bruseren. En undersøgelse af røgdykkere viser nemlig, at brandfolk har en øget mængde tjærestoffer på huden og i urinen efter brandslukning. Det kan være farligt, fordi tjærestofferne kan kobles til DNA-skader i blodcellerne.

Præhospital

Region vil have eldrevne ambulancer

Ambulancer og køretøjer til liggende sygetransport skal anvende ikke-fossile brændstoffer, således at der f.eks. bliver tale om eldrevne køretøjer. Det har Region Midtjylland besluttet i forbindelse med det kommende udbud af ambulancekørsel og sygetransport. Det nye krav vil dog først gælde fra 2026 og 2031.

Præhospital

Falck-chef: Vi har betalt dyre lærepenge

Som virksomhed har Falck betalt dyre lærepenge for BIOS-sagen. Det siger Falcks koncernchef, Jakob Riis, efter fredagens bøde på 30 mio. kr. for overtrædelse af konkurrenceloven. Udover skaderne på Falcks image og de 30 mio. kr. i bøde har Falck betalt 152 mio. kr. til BIOS’ ejere og de omkring 500 kreditorer, som tabte penge på BIOS’ konkurs.

Præhospital

Falck får rekordbøde for overtrædelse af konkurrenceloven

Falck har i dag i Københavns Byret fÃ¥et en bøde pÃ¥ 30 mio. kr. for groft uagtsomt at have misbrugt sin dominerende stilling pÃ¥ det danske marked for ambulancetjenester i perioden fra august 2014 til oktober 2015, hvor Falck søgte at skade konkurrenten BIOS’ image. Det er den hidtil største bøde, der er udstedt i Danmark for overtrædelse af konkurrenceloven.