Laserangreb på redningshelikoptere kan få fatale konsekvenser

Arkivfoto: VFK

De seneste uger er to danske redningshelikoptere blevet angrebet med laserlys, mens de har været på opgaver. Det får nu Flyvevåbnet til at advare om, at den form for angreb, der blænder piloterne, kan få fatale konsekvenser. Angrebene er især farlige for redningshelikopterne, fordi de ofte befinder sig i lav højde, hvor piloterne skal holde særligt øje med forhindringer som træer, bygninger og højspændingsledninger.

Et af de seneste angreb skete, da en familiefar blev irriteret over, at en redningshelikopter, der søgte efter en forsvundet 71-årig kvinde, ødelagde hans nattesøvn. Det fik ham til at bruge en af de laserpenne, som man kan købe for omkring 200 kr. Pennenes formål er egentlig at virke som pegepinde, men de bliver i stigende grad anvendt til at forstyrre flytrafikken med.

Flyvertaktisk Kommando understreger, at selvom en laserpen måske bare bruges som en spøg, så er det en sag, der bliver taget endog meget alvorligt hos både Flyvevåbnet og politiet. I de seneste to tilfælde er de ansvarlige da også både blevet anholdt og sigtet for forstyrrelse af lufttrafikken. Deres position kunne ses fra helikopteren, som så kunne lede politiet på rette spor.

”Problemet med laserlyset er, at det blænder piloten, fordi lyset spredes på en speciel måde på helikopterens canopy og cockpittglas”, fortæller major Alan Andersen med pilotnavnet DAN, der er chef for flyvesikkerhedssektionen ved Helicopter Wing Karup. Her registreres det hver gang, der bliver lyst på en helikopter med en laser – og hver eneste gang bliver sagen anmeldt til politiet.

Det er som regel om natten, at laserne bliver brugt, og her flyver piloterne ofte med night vision goggles (natbriller). Natbrillerne virker ved at forstærke det naturlige lys, men hvis lyskilden er for kraftig, lukker brillerne simpelthen ned, og piloten kan ikke se noget overhovedet. Særligt for helikopterne er det kritisk, fordi de ofte befinder sig i lav højde, og derfor skal vogte sig for forhindringer som træer, bygninger og højspændingsledninger, fortæller Alan Andersen.

”Det svarer jo til at være i gang med en overhaling på motorvejen, og der så pludselig er én, der holder en hånd foran ens øjne”, siger han.

Ud over at være farlig for flyvesikkerheden, kan laseren også gøre skade på pilotens øjne, hvilket i sidste ende kan resultere i, at piloten ikke længere kan flyve.

Annonce