
Ambulanceoperatøren PreMed kommer ikke til at byde i det igangværende udbud af Region Nordjyllands ambulancekørsel. Det skyldes ifølge PreMed, at udbudsbetingelserne ikke er realistiske – og virksomheden ønsker ikke at byde på en kontrakt, hvor kravene i forhold til mobiliseringstid og nedetid ikke kan opfyldes, uden at det resulterer i et uforsvarligt arbejdsmiljø.
I dag står PreMed for omkring halvdelen af den nordjyske ambulancekørsel, men tidligere på året meddelte virksomheden, at man ikke var interesseret i at videreføre kontrakten på uændrede vilkår. Men PreMed lagde samtidig op til, at man ville være interesseret i at byde i et nyt udbud, hvis udbudsbetingelserne var realistiske. Nu er udbuddet så iværksat – og PreMed har meldt ud, at virksomheden ikke kommer til at byde.
Ifølge PreMed er de nye udbudsbetingelser urealistiske i forhold bl.a. nye og skærpede krav til både mobiliseringstid og nedetid. Det har PreMed flere gange gjort Region Nordjylland opmærksom på, og virksomheden betoner, at der er tale om krav, som med stor sikkerhed vil føre til en markant fordyrelse af kontrakten samt en væsentlig belastning af medarbejdernes arbejdsmiljø.
”Vi kan ikke byde på en kontrakt, hvor vi på forhånd ved, at kravene ikke kan opfyldes. Regionen indfører bodsniveauer, der ikke afspejler virkeligheden i den præhospitale drift. Udbuddets betingelser vil uundgåeligt presse både medarbejderne og prisen i en grad, der ikke er forsvarlig”, siger Anders Vikke, der er adm. direktør for PreMed.
Vil forringe fysisk og psykisk arbejdsmiljø
Et af de mest markante krav, som PreMed fremhæver, er den skærpede mobiliseringstidsbod, hvor ambulancemedarbejdere risikerer at udløse bod, hvis de ikke er køreklar inden for få minutter – uanset om de vækkes midt om natten.
”Det er ikke rimeligt at forvente, at medarbejderne kan være fuldt klar til udrykning få minutter efter vækning. Det vil skabe unødig stress, og det forringer både det fysiske og psykiske arbejdsmiljø”, siger Anders Vikke.
Dertil kommer, at boden for nedetid på beredskaberne er sat på et niveau, som gør bod uundgåelig – også selv om PreMed i dag præsterer markant lavere nedetid end regionen selv.
I kontrakten lægger regionen desuden op til at oprette fire ekstra beredskaber, hvilket kræver omkring 25 medarbejdere mere. Det gør kontrakten endnu mere risikabel, da PreMed – ligesom andre aktører i branchen – allerede i dag oplever store udfordringer med at rekruttere tilstrækkeligt personale.
”At kræve flere beredskaber, samtidig med at der indføres skærpede krav, er ikke en ansvarlig vej frem. Regionen pålægger den private aktør en opgave, der ganske enkelt ikke kan løses under de nuværende rammer”, siger Vesa Kämäräinen, der er bestyrelsesformand i PreMed.
Foreslår mere fair vurdering af performance
Budskabet fra PreMed er, at hvis regionen revurderer kravene om niveau for mobiliseringstid og nedetid, kan man sikre høj kvalitet i driften, et bedre arbejdsmiljø for medarbejderne og mere ambulancetjeneste for pengene.
”En realistisk løsning ville være at benchmarke den private operatørs performance med regionens egen, så bod først udløses, hvis den private operatør leverer dårligere end regionens eget beredskab. Det vil give et mere fair og balanceret udgangspunkt, som både tilgodeser borgernes behov og sikrer rimelige arbejdsvilkår for medarbejderne”, siger Vesa Kämäräinen.
PreMed har siden opstarten i 2022 leveret ambulancedrift i Thy-Mors og Himmerland. Derfor er beslutningen om ikke at byde også præget af ærgrelse:
”Vi er stolte af den indsats, vores medarbejdere har leveret. Men vi kan ikke forsvare at indgå i en fremtidig kontrakt, der på forhånd er dømt til at skabe dårligere vilkår for medarbejderne og væsentligt dyrere præhospital service til borgerne. Vi står naturligvis til rådighed for dialog og bidrager gerne til at skabe et udbud, der giver mere lige vilkår mellem private og offentlige aktører – og som samtidig kan sikre en langt billigere kontrakt med høj kvalitet i driften og bedre vilkår for medarbejderne”, siger Vesa Kämäräinen.