Præhospital

Region efter manglende ambulance: Vi beklager dybt

Det er uvist, om en ambulance kunne have reddet en 17-årig meningitispatient, men den tvivl ville Region Hovedstadens 1813-akuttelefon gerne have været foruden – og regionen beklager dybt. Ifølge regionen burde der være blevet sendt en akutlægebil og en ambulance til den 17-årige, men der blev foretaget et fejlskøn, og forældrene blev bedt om at køre på hospitalet med drengen, hvor han senere døde.

Præhospital

Paramediciner og sygeplejerske får bøder efter kritiseret 112-opkald

To nu tidligere medarbejdere på Region Hovedstadens AMK-vagtcentral har accepteret et bødeforlæg fra Københavns Politi. Politiet havde tiltalt en paramediciner og en sygeplejerske for ”grov forsømmelse eller skødesløshed i tjenestens udførelse” i forbindelse med et 112-opkald, hvor de undlod at sende hjælp, og begge har ved betalingen af bøden erkendt sig skyldige i at have overtrådt straffeloven.

Præhospital

Ny folder skal øge tryghed ved 112-opkald

Region Midtjyllands Præhospital har i denne uge sendt en iøjnefaldende gul folder ud til borgerne. Den fortæller om hvad der sker, når man ringer 112, og hvilken hjælp, man kan forvente. Informationen skal hjælpe borgerne til at handle hensigtsmæssigt, når der sker noget alvorligt. En lignende folder blev i juni udsendt til feriehuse og turistområder på sprogene dansk, engelsk og tysk.

Præhospital

Hvert femte telefonopkald til 112 er uklart

Et opkald til 112 handler ofte om liv eller død. Derfor er det vigtigt, at AMK-vagtcentralen lynhurtigt kan forstå, hvad der er sket, og vurdere, om de for eksempel skal sende en ambulance med udrykning eller ej. Men i mange tilfælde har vagtcentralens ansatte svært ved at afkode situationen lige med det samme. Faktisk er 20 pct. af alle opkald til Hovedstadens AMK-vagtcentral af en sådan karakter, at de af personalet kategoriseres som ”uklare problemer”.

Præhospital

Kan overvågningskameraer gøre nytte ved hjertestop?

Er det muligt at bruge de mange overvågningskameraer, som er opstillet i Danmark, til at give bedre hjælp ved hjertestop? Det skal et nyt forskningsprojekt undersøge. Baggrunden er, at simulationsstudier har vist, at vejledningen ved 112-opkald bliver bedre, hvis de sundhedsfaglige medarbejdere, som tager imod opkaldet, kan se personen i den anden ende af røret og de umiddelbare omgivelser.

Præhospital

Klar fejl på AMK-vagtcentral ved 12-årigs død

Der skete en klar fejl på Region Hovedstadens AMK-vagtcentral i forbindelse med en 12-årig drengs død sidste år. Den konkluderer Patienterstatningen i en ny afgørelse, hvor det slås fast, at der skete en tilsidesættelse af de gældende retningslinjer og faglige standarder i forbindelse med visitationen på vagtcentralen.