Præhospital

Flere reddere på vagtcentral og hjemtagning skal give besparelser

Akutberedskabet i Region Hovedstaden skal spare ca. 5 mio. kr. i 2019, og beredskabet foreslår, at besparelsen blandt andet skal findes ved at øge andelen af redderuddannede lægeassistenter på AMK-vagtcentralen. De er nemlig billigere end vagtcentralens sygeplejersker – og har lavere sygefravær. Desuden vil regionen hjemtage bemandingen af akutlægebilen på Bornholm.

Præhospital

Endnu en fejl hos region: 14.100 samtaler til akuttelefon blev ikke optaget

Region Hovedstadens akutberedskab har for tredje gang mistet optagelser af samtaler på grund af en teknisk fejl. Forrige år var det dele af radiokommunikationen med ambulancerne, der ikke blev optaget i ni måneder, samt 20.000 opkald til de sundhedsfaglige visitatorer, der ikke blev optaget. Nu har regionen så opdaget, at 14.100 opkald til Akuttelefon 1813 ikke er blevet optaget.

Præhospital

Arbejdstilsynet: Dårligt arbejdsmiljø på syddansk AMK-vagtcentral

De sundhedsfaglige visitatorer på Region Syddanmarks AMK-vagtcentral i Odense arbejder i et skadeligt psykisk arbejdsmiljø. Det konkluderer Arbejdstilsynet, som har givet vagtcentralen et påbud. Medarbejdernes arbejdsmiljørepræsentant mener dog, at der er en brokkultur på vagtcentralen, hvor de sundhedsfaglige visitatorer altid skal finde noget at brokke sig over.

Præhospital

Region efter manglende ambulance: Vi beklager dybt

Det er uvist, om en ambulance kunne have reddet en 17-årig meningitispatient, men den tvivl ville Region Hovedstadens 1813-akuttelefon gerne have været foruden – og regionen beklager dybt. Ifølge regionen burde der være blevet sendt en akutlægebil og en ambulance til den 17-årige, men der blev foretaget et fejlskøn, og forældrene blev bedt om at køre på hospitalet med drengen, hvor han senere døde.

Præhospital

Paramediciner og sygeplejerske får bøder efter kritiseret 112-opkald

To nu tidligere medarbejdere på Region Hovedstadens AMK-vagtcentral har accepteret et bødeforlæg fra Københavns Politi. Politiet havde tiltalt en paramediciner og en sygeplejerske for ”grov forsømmelse eller skødesløshed i tjenestens udførelse” i forbindelse med et 112-opkald, hvor de undlod at sende hjælp, og begge har ved betalingen af bøden erkendt sig skyldige i at have overtrådt straffeloven.

Præhospital

Ny folder skal øge tryghed ved 112-opkald

Region Midtjyllands Præhospital har i denne uge sendt en iøjnefaldende gul folder ud til borgerne. Den fortæller om hvad der sker, når man ringer 112, og hvilken hjælp, man kan forvente. Informationen skal hjælpe borgerne til at handle hensigtsmæssigt, når der sker noget alvorligt. En lignende folder blev i juni udsendt til feriehuse og turistområder på sprogene dansk, engelsk og tysk.

Præhospital

Hvert femte telefonopkald til 112 er uklart

Et opkald til 112 handler ofte om liv eller død. Derfor er det vigtigt, at AMK-vagtcentralen lynhurtigt kan forstå, hvad der er sket, og vurdere, om de for eksempel skal sende en ambulance med udrykning eller ej. Men i mange tilfælde har vagtcentralens ansatte svært ved at afkode situationen lige med det samme. Faktisk er 20 pct. af alle opkald til Hovedstadens AMK-vagtcentral af en sådan karakter, at de af personalet kategoriseres som ”uklare problemer”.