Præhospital

Hvert femte telefonopkald til 112 er uklart

Et opkald til 112 handler ofte om liv eller død. Derfor er det vigtigt, at AMK-vagtcentralen lynhurtigt kan forstå, hvad der er sket, og vurdere, om de for eksempel skal sende en ambulance med udrykning eller ej. Men i mange tilfælde har vagtcentralens ansatte svært ved at afkode situationen lige med det samme. Faktisk er 20 pct. af alle opkald til Hovedstadens AMK-vagtcentral af en sådan karakter, at de af personalet kategoriseres som ”uklare problemer”.

Præhospital

Kan overvågningskameraer gøre nytte ved hjertestop?

Er det muligt at bruge de mange overvågningskameraer, som er opstillet i Danmark, til at give bedre hjælp ved hjertestop? Det skal et nyt forskningsprojekt undersøge. Baggrunden er, at simulationsstudier har vist, at vejledningen ved 112-opkald bliver bedre, hvis de sundhedsfaglige medarbejdere, som tager imod opkaldet, kan se personen i den anden ende af røret og de umiddelbare omgivelser.

Præhospital

Klar fejl på AMK-vagtcentral ved 12-årigs død

Der skete en klar fejl på Region Hovedstadens AMK-vagtcentral i forbindelse med en 12-årig drengs død sidste år. Den konkluderer Patienterstatningen i en ny afgørelse, hvor det slås fast, at der skete en tilsidesættelse af de gældende retningslinjer og faglige standarder i forbindelse med visitationen på vagtcentralen.

Præhospital

Sygeplejersker på AMK-vagtcentral besvimer af stress

De sygeplejersker, som varetager den sundhedsfaglige visitation på AMK-vagtcentralen i Region Nordjylland, er så stressede, at flere er brudt sammen under deres vagt. Der meldes om sygeplejersker, der er besvimet af udmattelse under vagten og som hyppigt oplever at blive kaldt på job på fridage. Det fremgår af påbud fra Arbejdstilsynet.

Præhospital

Jurist: Region må ikke tilbageholde oplysninger om responstid

Gik der virkelig 40 minutter, inden en ambulance var fremme hos en kvinde, der var fundet forslået og uklar i Stensballe? Det kommer måske aldrig frem, for ifølge Region Midtjylland vil det være i strid med lovgivningen, hvis regionen oplyser responstiden. En pressejurist afviser dog, at regionens tavshedspligt omfatter oplysninger om ambulancetjenestens effektivitet.

Præhospital

Region Hovedstaden: Vi begik alvorlige fejl

Der blev begået flere alvorlige fejl, da Region Hovedstadens AMK-vagtcentral mandag modtog et 112-opkald om en syg, hjemløs mand i København. Det konkluderer regionen i en redegørelse, hvor man også oplyser, at der er afholdt tjenestelige samtaler med de pågældende sundhedsfaglige visitatorer – og at sagen får personalemæssige konsekvenser.