Region: Akuthjælperes app skal være mere driftssikker

Region Syddanmarks problemer med det udkaldssystem, som alarmerer de frivillige 112-akuthjælpere, gør, at omkring 400 nye frivillige indtil videre ikke kan indgå i et nyt projekt, der skulle redde liv ved hjertestop. Problemerne med udkaldssystemet gør, at de frivillige ikke altid kan se alarmoplysninger på den app, som er installeret på deres telefon, men regionen er i dialog med leverandøren om at gøre denne app mere driftssikker.

Udkald af de nuværende ca. 460 akuthjælpere, som er tilknyttet Region Syddanmarks 23 lokale akuthjælperordninger, sker i dag via en app på akuthjælpernes mobiltelefoner. Men der er konstateret problemer med denne app på visse telefontyper. Akuthjælperne oplever for eksempel, at deres telefon flimrer, og at telefonen slukker, eller skærmen ”låser”, når de modtager et alarmopkald, så alarmoplysningerne ikke kan ses.

”I udgangspunktet er udkaldssystemet rigtig godt – når det virker. Når appen virker, er akuthjælperne ofte meget hurtigt fremme ved et hjertestop, og det øger muligheden for at redde liv og førlighed. Men vi bliver selvfølgelig nødt til at være 100 procent sikre på, at appen virker hver gang – uanset hvilken smartphone akuthjælperen har”, siger formanden for regionens præhospitale udvalg, Thyge Nielsen (V).

Regionen arbejder på løse problemet sammen med leverandøren FirstAED. Men indtil problemet er løst, har regionen besluttet, at man stopper udrulningen af projektet ”Danmark redder liv”. Dette projekt skulle give frivillige førstehjælpere over hele regionen mulighed for at blive koblet op på regionens AMK-vagtcentral og blive kaldt ud til hjertestop, samtidig med at vagtcentralen sender en ambulance. Planen har været, at projektet skulle øge antallet af akut- og førstehjælpere i regionen til omkring 1.600.

”Vi samarbejder med Dansk Folkehjælp om hvervning og uddannelse af frivillige til ’Danmark redder liv’, og vi ved fra dem, at 400 personer har vist interesse for at blive frivillig i ordningen. Vi vil derfor bede alle frivillige om at være tålmodige, indtil vi har teknikken på plads”, siger Thyge Nielsen.

”Danmark Redder Liv” fortsætter med hvervning og uddannelse af frivillige, men app’en, som frivillige skal installere på deres telefoner, frigives først, når der er opnået 100 procent driftsstabilitet.

Annonce

Hexagon Safety & Infrastructure