Storebæltsberedskabet får nyt specialkøretøj til brandslukning

Foto: Sund & Bælt

Efter flere episoder med lastbilbrande på Storebæltsbroen, senest i juli, har Sund & Bælt besluttet at investere i en specialsprøjte til slukningsarbejdet. Udstyret med en 14 meter lang bom kan det nye brandkøretøj med en fjernstyret vandkanon sprøjte vand ind fra broens yderside og nå ellers svært tilgængelige og kritiske steder.

”En lastbilbrand er en kompliceret størrelse at håndtere på en bro. Dels er det en stopklods for trafikken, som ikke kan ledes en anden vej. Men det handler i høj grad også om at beskytte hængebroens kabler mod brandskader, så vi sikrer, at bæreevnen ikke bliver påvirket”, fortæller Kim Agersø Nielsen, der er teknisk chef i Sund & Bælt med ansvar for konstruktioner og anlæg.

”Med en brændende lastbil i nødsporet er det svært at komme til med almindeligt brandslukningsudstyr. Den nye sprøjte er bygget til formålet og kan bekæmpe ilden udefra. Den kan dermed sænke temperaturen meget hurtigere, så broens hovedkabler ikke tager skade”, tilføjer han.

Leveres næste efterår

Den nye specialsprøjte er bestilt, og den forventes leveret om et års tid. Når den nuværende autosprøjte triller endeligt i garagen, er det efter mere end 20 års tjeneste på Storebæltsbroen.

Afløseren bliver udstyret med en 14 meter lang bom, der kan drejes i en vilkårlig retning. Yderst på bommen er der en fjernstyret vandkanon. Brandfolkene kan følge vandkanonens arbejde via et almindeligt og et termisk kamera. Køretøjet får en vandtank på 6.000 l. samt CAFS (Compressed Air Foam System), der blander skumvæske i vandet og giver en større slukningseffekt. Desuden får det en bjergningsbom til køretøjer under 3.500 kg. Dermed kan den bjerge biler og mindre varevogne.

”Det er noget, vi glæder os meget til. Den giver os nogle andre muligheder og værktøjer til brandbekæmpelse og oprydning. Sammensætningen af elementer gør, at vi får et væsentligt bedre værktøj, som også kan medvirke til at genetablere fremkommeligheden på broen hurtigere”, siger Michael Djervad, der er beredskabschef for Slagelse Brand og Redning, som sammen med Sund & Bælt har taget beslutningen om den nye sprøjte.

Investerer i bedre brandsikring

Sund & Bælt vurderer jævnligt beredskabet og har bl.a. på baggrund af danske og internationale erfaringer med lastbilbrande øget indsatsen med brandsikring. Siden foråret er der arbejdet på at sikre cirka 1200 meter hovedkabel med brandhæmmende maling og isolerende brandtæpper, der skåner stålet fra varmen ved en evt. brand.

”Det er et område, vi jævnligt kigger på. Lastbilbrande er ikke mere sandsynlige på en bro end andre steder, men konsekvenserne er bare større her. Så det er et sted, hvor det giver rigtig god mening at brandsikre”,” siger Kim Agersø Nielsen.

Billederne nedenfor viser et tilsvarende køretøj, som Rosenbauer har leveret i Norge. 
Foto: Rosenbauer

Annonce