Kunstig intelligens opdager hjertestop ved 112-opkald

Et nyt forskningsprojekt viser, at kunstig intelligens (AI) erkender 10 pct. flere hjertestop end de sundhedsfaglige visitatorer på AMK-vagtcentralerne. Og erkendelsen sker 10 sekunder hurtigere, når AI ”lytter” med på opkaldene. Det kan lade sig gøre, fordi AI er blevet trænet gennem mere end 150.000 opkald – og derfor kan genkende beskrivelser og mønstre i samtalen.

Region Hovedstadens AMK-vagtcentral modtager ca. 1.800 hjertestopopkald om året. Hver gang AMK-vagtcentralen modtager et sundhedsfagligt 112-opkald, så giver AI-modellen en alarm, når den skønner, at der sandsynligvis er tale om et hjertestop.

”Vi har nu i mere end et år analyseret alle opkald og dermed testet og bevist, at vores AI-model faktisk virker i den virkelige verden og ikke kun i testlaboratoriet. Det er en banebrydende nyhed”, fortæller Stig Nikolaj Blomberg, som er ph.d.-studerende og arbejder med AI i Akutberedskabet i Region Hovedstaden.

Modellen er videreudviklet i tæt samarbejde med den private danske virksomhed Corti, der er førende inden for AI og teknologiløsninger på området, og den er nu fuldt implementeret i Akutberedskabet.

De mest tidskritiske opkald

Når AI-modellen registrerer risiko for hjertestop, popper en rød alarmboks op på skærmen, og det gør den sundhedsfaglige visitator opmærksom på, at der er risiko for hjertestop. Visitatoren kan så spørge grundigt ind til, om det drejer sig om hjertestop. Er det tilfældet, kan visitator hurtigt vejlede den, der har ringet op, i at yde livreddende førstehjælp – og straks sende hjerteløbere, en ambulance og akutlægebil afsted.

”Hjertestop er de mest tidskritiske opkald, som vi derfor skal reagere hurtigt på. Og netop derfor er det et stort fremskridt, at AI både kan finde flere hjertestop og hurtigere, end vi ellers kan. Teknologien skal ikke erstatte et menneske, men være et ekstra sikkerhedsnet. Vores medarbejdere er dygtige, veluddannede og erfarne, og vi skal bruge teknologien til at understøtte den menneskelige faktor”, siger Freddy Lippert, der er direktør for Region Hovedstadens Akutberedskab.

Arbejder med fortsat udvikling

Det velansete amerikanske tidsskrift JAMA Network Open har netop udgivet den første videnskabelige artikel om resultaterne fra AI-forsøget. Forskningsprojektet har skabt international opmærksomhed.

”Vi er de første, der har testet og dokumenteret AI i en akut sammenhæng med hjertestop. Selv om AI virker, viser vores undersøgelse også, at vi skal have mere fokus på at få det rigtige samarbejde mellem ’mennesker og maskine’ for at få den fulde effekt. Corti arbejder nu med vores samarbejdspartnere i Sverige, USA og Australien, og vi ser frem til fortsat at udvikle AI-modellen. Det kommer til at ændre hele den måde, vi driver akutberedskab på i Danmark og i resten af verden”, siger Freddy Lippert.

Ambitionen er at udvikle metoden med brug af AI til at identificere andre tidskritiske akutopkald, f.eks. stroke og meningitis, men også COVID, og desuden bruge AI på Akutberedskabets akuttelefon (1813).

Annonce