Autohjælp

Færre autohjælpsassistancer til danske bilister i udlandet

Sommerferien er traditionelt årets travleste periode for SOS International, som blandt andet assisterer danske bilister, der får problemer med deres bil i udlandet. Men i år har der været knap så mange opkald fra nødstedte bilister uden for landets grænser. Faktisk har der i ugerne 26-32 været 10 pct. færre vejhjælpsassistancer i forhold til samme periode sidste år.

Præhospital

SOS og Responce er ude af kampen om de danske akutlægehelikoptere

Selv om SOS har ambitioner om at blive en stor aktør på det danske marked for præhospitalt beredskab, så kommer kampen mod rivalen Falck ikke til at stå om de tre akutlægehelikoptere, der sættes i drift i oktober 2014. Det står klart, efter at SOS har opgivet at byde på driften af helikopterne. Også et konsortium med deltagelse af Uni-fly og Air Greenland – med Responce som underleverandør – er sprunget fra, således at kun tre aktører skal konkurrere om helikopterkontrakten.

Præhospital

Regioner underkendt: SOS får lov til at byde på akutlægehelikoptere

Da regionerne i maj offentliggjorde navnene på de fire virksomheder, som var prækvalificeret til at byde ved det kommende udbud af tre akutlægehelikoptere, var Norsk Luftambulanse – som i dag står for den daglige drift af lægehelikopteren i Karup – med på listen. Men SOS International, der har kontrakten på Karup-helikopteren og i dag anvender Norsk Luftambulanse som underleverandør, manglede på listen. Den afgørelse har SOS klaget over, og nu er regionerne blevet underkendt.

Autohjælp

Dansk Autohjælp skifter navn

Et år efter SOS Internationals køb af Dansk Autohjælp skifter Dansk Autohjælp navn til SOS Dansk Autohjælp og får nyt logo. Kunderne vil dog ikke komme til at mærke ændringen, da hverken telefonnumre eller køretøjernes udseende ændres. Med navneændringen vil SOS International signalere, at Dansk Autohjælp nu er en del af en større koncern, der også har autohjælpsselskaber i Sverige, Norge og Finland.

Autohjælp

SOS-topchef skifter til Falck – og fritstilles

Netop som SOS-koncernen gør klar til at byde på regionernes ambulancekørsel, har koncernens topchef valgt at skifte til Falck. Selskabet SOS Ambulance er i første omgang blevet prækvalificeret til at byde på ambulancekørslen i Region Midtjylland, men koncernchefen gennem 12 år, Bo Uggerhøj, kommer ikke til at stå i spidsen for SOS’ nye offensiv. Han starter den 1. december 2013 i Falck, og derfor har bestyrelsen i SOS valgt at fritstille ham med omgående virkning.

Præhospital

Nordmænd tjener gode penge på dansk akutlægehelikopter

Mens Falck de seneste år har tabt mange millioner på driften af akutlægehelikopteren i Ringsted, så ser billedet noget anderledes ud for Norsk Luftambulanse, som står for den daglige drift af akutlægehelikopteren i Karup. Sidste år fik den norske selskab et overskud på 468.000 kr. ud af en omsætning på 32,3 mio. kr.

Autohjælp

Stort overskud i Dansk Autohjælp

Dansk Autohjælp – som sidste år blev solgt til SOS International – havde et særdeles godt 2012, hvor omsætningen steg med 10 %, og hvor overskuddet nåede op på 25 mio. kr. En kombination af flere kunder, gunstigt vejrlig og en stram omkostningsstyring er årsagen til det gode resultat. Samtidig har Dansk Autohjælp netop registreret et nyt navn, som kunne tyde på, at selskabet vil til at køre ambulancer.

Autohjælp

SOS International overtager Dansk Autohjælp

Konkurrencen på det danske marked for beredskabsydelser bliver nu kraftigt intensiveret, efter at SOS International overtager Dansk Autohjælp. SOS International driver i forvejen akutlægehelikopteren i Karup, og med købet af Dansk Autohjælp får man adgang til et landsdækkende stationsnet. Selskabet bebuder da også, at man over tid vil tilbyde en bredere produktpalette.

Autohjælp

SOS International går ind på det finske marked for autohjælp

Danske SOS International går nu ind på det finske marked for autohjælp og vagtcentralydelser. Det sker gennem købet af Assistance Finland, som driver en landsdækkende vagtcentral og desuden råder over et netværk af 50 lokale autohjælpsvirksomheder. Dermed vil SOS International kunne sælge autohjælpsydelser til forsikringsselskaber og til de bilimportører, som tilbyder mobilitetstjenester.