Autohjælp

Travleste autohjælpsdag nogensinde

SOS Internationals vagtcentraler for vejhjælp i Aarhus, Stockholm, Oslo og Helsinki havde onsdag den 3. januar 2024 den travleste dag nogensinde, målt i antallet af opkald til vagtcentralerne. I alt modtog vagtcentralerne over 18.000 opkald fra svenske, danske, norske og finske bilister med behov for vejhjælp. Det er det højeste antal opkald i SOS Internationals 63-årige historie.

Præhospital

Store problemer med nordiske ambulanceflyvninger

Det nordiske marked for ambulanceflyvninger er mere eller mindre brudt sammen. I Norge har en stor leverandør indgivet konkursbegæring, så deres fly er ikke længere på vingerne, og i Sverige betyder en hjemtagning, at landets største leverandør er gået fra ni ambulancefly til kun ét. Hos SOS International forventer man, at danske og finske leverandører kan hjælpe, men der ventes også store prisstigninger.

Autohjælp

SOS Dansk Autohjælp klarede sig godt igennem pandemiens første år

COVID-19-pandemien kunne mærkes hos SOS Dansk Autohjælp, der i 2020 fik en nedgang i omsætningen fra 444 mio. kr. til 425 mio. kr. Men overskuddet steg fra 10 mio. kr. til 23 mio. kr. takket være en kraftig reduktion af omkostningerne. Moderselskabet er dog hårdt ramt af den fejlslagne kontrakt på COVID-19-kviktest, som vil få ”markant negativ indflydelse” på regnskabet i år.

Autohjælp

Færre autohjælpsassistancer til danske bilister i udlandet

Sommerferien er traditionelt årets travleste periode for SOS International, som blandt andet assisterer danske bilister, der får problemer med deres bil i udlandet. Men i år har der været knap så mange opkald fra nødstedte bilister uden for landets grænser. Faktisk har der i ugerne 26-32 været 10 pct. færre vejhjælpsassistancer i forhold til samme periode sidste år.

Præhospital

SOS og Responce er ude af kampen om de danske akutlægehelikoptere

Selv om SOS har ambitioner om at blive en stor aktør på det danske marked for præhospitalt beredskab, så kommer kampen mod rivalen Falck ikke til at stå om de tre akutlægehelikoptere, der sættes i drift i oktober 2014. Det står klart, efter at SOS har opgivet at byde på driften af helikopterne. Også et konsortium med deltagelse af Uni-fly og Air Greenland – med Responce som underleverandør – er sprunget fra, således at kun tre aktører skal konkurrere om helikopterkontrakten.

Præhospital

Regioner underkendt: SOS får lov til at byde på akutlægehelikoptere

Da regionerne i maj offentliggjorde navnene på de fire virksomheder, som var prækvalificeret til at byde ved det kommende udbud af tre akutlægehelikoptere, var Norsk Luftambulanse – som i dag står for den daglige drift af lægehelikopteren i Karup – med på listen. Men SOS International, der har kontrakten på Karup-helikopteren og i dag anvender Norsk Luftambulanse som underleverandør, manglede på listen. Den afgørelse har SOS klaget over, og nu er regionerne blevet underkendt.

Autohjælp

Dansk Autohjælp skifter navn

Et år efter SOS Internationals køb af Dansk Autohjælp skifter Dansk Autohjælp navn til SOS Dansk Autohjælp og får nyt logo. Kunderne vil dog ikke komme til at mærke ændringen, da hverken telefonnumre eller køretøjernes udseende ændres. Med navneændringen vil SOS International signalere, at Dansk Autohjælp nu er en del af en større koncern, der også har autohjælpsselskaber i Sverige, Norge og Finland.

Autohjælp

SOS-topchef skifter til Falck – og fritstilles

Netop som SOS-koncernen gør klar til at byde på regionernes ambulancekørsel, har koncernens topchef valgt at skifte til Falck. Selskabet SOS Ambulance er i første omgang blevet prækvalificeret til at byde på ambulancekørslen i Region Midtjylland, men koncernchefen gennem 12 år, Bo Uggerhøj, kommer ikke til at stå i spidsen for SOS’ nye offensiv. Han starter den 1. december 2013 i Falck, og derfor har bestyrelsen i SOS valgt at fritstille ham med omgående virkning.

Præhospital

Nordmænd tjener gode penge på dansk akutlægehelikopter

Mens Falck de seneste år har tabt mange millioner på driften af akutlægehelikopteren i Ringsted, så ser billedet noget anderledes ud for Norsk Luftambulanse, som står for den daglige drift af akutlægehelikopteren i Karup. Sidste år fik den norske selskab et overskud på 468.000 kr. ud af en omsætning på 32,3 mio. kr.