Nye akutlægehelikoptere bliver indviet på tirsdag

Arkivfoto: Lasse Christiansen

Om en uge bliver den nye og landsdækkede lægehelikoptertjeneste en realitet. Det sker, når helikopterne på de nye baser i Ringsted, Skive og Billund tages i brug. Tirsdag er der officiel indvielse med deltagelse af sundhedsministeren. Det er selskabet Norsk Luftambulanse, som skal drive helikopterne, der er af typen EC 135 P2e.

De tre akutlægehelikoptere er bygget af Airbus Helicopters i juni 2014. Helikopternes anbefalede marchhastighed er ca. 240 km/t ved maksimum vægt. Når helikopteren flyver ved normal hastighed, forbrænder de to motorer 210 kg brændstof i timen.

EC135 P2e er den mest støjsvage helikopter i sin vægtklasse og den har markedets laveste støj målt i decibel.

Helikopterne er udstyret med:
– Nyeste Garmin GTN750 GPS-navigation
– Seneste generation NVG (natlysbriller) og kraftige søgelamper
– Seneste Euronav 7 moving map inkl. komplet obstruktionsdatabase
– Telephonics RDR1600 vejr- og eftersøgningsradar

Med det udstyr er EC 135 P2e certificeret og godkendt til at flyve:
– NVIS (NVG generation 3, d.v.s. med natbriller og højeste sikkerhed i mørke)
– GPS PinS (generation 1, en non-precision instrument anflyvning til hospital/HEMS-base m.m.)
– GPS PinS LPV (generation 2, en precision instrument anflyvning til hospital/HEMS-base m.m.)
– RNP 0,3 i alle flyvningens faser (bedst tilgængelige kriterier for IFR low level rutenetstruktur)

Basen i Skive. Foto: Henrik Brøns
Basen i Skive. Foto: Henrik Brøns

Store krav til besætningen

At flyve HEMS-operationer (Helicopter Emergency Medical Service) under instrumentforhold og med Night Vision Imaging System (natbriller) i mørke er en af de mest avancerede og komplekse helikopter-operationer, som en civiluddannet pilot kan udføre. Kandidaterne til pilotjobbet blev udvalgt til at deltage i en to dages optagelsesprøve, hvor en ansættelsesgruppe udpegede de potentielle piloter. Kandidaterne blev herefter evalueret yderligere under et basebesøg, hvor samspillet med andre besætningsmedlemmer var i fokus.

Piloterne har som hovedregel:

– Min. 2.000 timers kaptajnserfaring med relevant flyvning
– Min. 100 timers Instrument-flyvetid
– Min. 200 timers flyvetid i mørke

Gennemsnitpiloten, som flyver akutlægehelikopterne for de danske regioner, har mere end tre års HEMS-erfaring, ca. 7.700 timers flyvetid, ca. 4.500 timers instrumentflyvning og ca. 50 timers natbrille-flyvetid.

Samtlige piloter arbejder på fuldtid, og kommerciel flyvning for andre selskaber tillades ikke.

Til akutlægehelikopterne er der endvidere tilknyttet 35 læger. De er alle erfarne speciallæger i anæstesiologi som indbefatter anæstesi, intensiv behandling og akut præhospital indsats. Som i forhold til det øvrige personale på helikopterne er der krav om, at lægerne skal være i god fysisk form.

Under flyvning assisterer HEMS Crew Member piloten. HEMS Crew Member er navigatør og assisterer også piloten under instrumentflyvning og ved nødprocedurer. HEMS Crew Member kommunikerer via SINE eller mobiltelefon med den AMK-vagtcentral, der har bedt om hjælp. HEMS Crew Member er uddannet til at varetage opgaven som en co-pilot, og reglerne kræver, at en operation med HEMS Crew Member skal have et ”equal level of safety” sammenlignet med en operation med to piloter. Når helikopteren er på jorden, støtter HEMS Crew Member lægen.

Annonce