Fra Ã¥rsskiftet ændres uddannelsen til ambulanceredder pÃ¥ flere punkter, men hos 3F, der organiserer størstedelen af landets ambulancereddere, undrer man sig over, at ændringerne gennemføres, uden at 3F og andre organisationer har været inddraget i arbejdet. 3F mener nemlig, at der er behov for at skabe en bedre ambulanceredderuddannelse – blandt andet fordi der i dag er en alt for høj dumpeprocent pÃ¥ uddannelsen.
Fra Ã¥rsskiftet ændres uddannelse til ambulanceredder pÃ¥ flere omrÃ¥der, men hos 3F, der organiserer størstedelen af landets ambulancereddere, undrer man sig over, at ændringerne gennemføres, uden at 3F og andre organisationer har været inddraget i arbejdet. 3F mener nemlig, at der er behov for at skabe en bedre ambulanceredderuddannelse – blandt andet fordi der i dag er en alt for høj dumpeprocent pÃ¥ uddannelsen.
Gennem de seneste 10-15 Ã¥r har ambulancereddernes arbejdsopgaver ændret sig pÃ¥ grund af en ny sygehusstruktur, større forventningspres fra befolkningen, udvikling i behandlinger og arbejdsmetoder samt presset pÃ¥ den offentlige økonomi. Derfor er der løbende blevet delegeret nye opgaver til ambulancebehandlerne og paramedicinerne – og netop derfor er der ifølge 3F brug for, at der bliver sat fokus pÃ¥ at skabe bedre uddannelser.
“I dag kan vi se, at der er en uacceptabel høj dumpeprocent for begge uddannelsers vedkommende. Men vi kender meget klart Ã¥rsagerne”, siger Kim Poder, der er forhandlingssekretær i 3F. Han peger pÃ¥, at ambulancebehandleruddannelsen i dag tilrettelægges og afvikles pÃ¥ en mÃ¥de, der gør, at deltagerne føler et voldsomt stort tidspres. “Der er brug for, at vi ser pÃ¥, hvordan tilrettelæggelsen af uddannelserne giver bedre mulighed for at tilegne sig viden og færdigheder – og ikke mindst reflektere over det”, siger Kim Poder.
Kim Poder undrer sig over, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet ikke har inddraget alle parter i arbejdet med den nye bekendtgørelse, som træder i kraft ved Ã¥rsskiftet og ændrer pÃ¥ dele af behandler- og paramedicineruddannelsen. “Det siger sig selv, at vi vil kunne fÃ¥ et meget bedre resultat, hvis alle berørte parter inddrages i arbejdet om at tilrettelægge form og indhold i fremtidens uddannelser. Det gælder Sundhedsstyrelsen, regionerne, det faglige udvalg for redderuddannelsen samt ikke mindst de lønmodtager- og arbejdsgiverorganisationer indenfor ambulanceomrÃ¥det, der kender virkeligheden pÃ¥ den anden side af skolebænken”, siger Kim Poder.
3F opfordrer derfor Indenrigs- og Sundhedsministeriet til at lade en større kreds drøfte, hvordan indhold og form af uddannelserne kan gøres bedre – til gavn for bÃ¥de sundhedsvæsenet og fremtidens ambulancebehandlere og paramedicinere.