Brandvæsen
Australien afviser tilbud om hjælp fra danske brandfolk
Danmark har tilbudt at sende 50 brandfolk af sted til Australien, der i øjeblikket hærges af voldsomme naturbrande. Men det bliver ikke aktuelt i denne omgang. De australske myndigheder har nemlig ikke et ønske om dansk bistand. Danmark har dog fået en varm tak for tilbuddet – men samtidig en opfordring om, at brandfolk ikke selv tager afsted til Australien.
Nye fartøjer var effektive ved sønderjysk olieudslip
Som led i det seneste forsvarsforlig har Beredskabsstyrelsen anskaffet i alt 18 lægtvandsfartøjer, som er fartøjer, der kan samle olie op på lavt vand, inden den driver ind på land. Nu har de for første gang været i aktion, nemlig ved et olieudslip i Aabenraa Fjord. De nye fartøjer viste sig effektive til at opsamle olien og begrænse udslippet.
Brandvæsenerne havde 567 nytårsudrykninger – og blev beskudt 17 gange
Landets brandvæsener havde i alt 567 udrykninger i nytårsdøgnet, hvilket er en del mere end de 400 udrykninger, som der er på en normal nytårsaften. Desværre blev brandfolkene også angrebet med fyrværkeri i 17 tilfælde, ligesom flere udrykninger måtte aflyses på grund af det, som brandvæsenet beskriver som ”uroligheder”.
Ny indsatsledervogn til Beredskab Fyn
Beredskab Fyn har sat en ny indsatsledervogn i drift på stationen i Odense. Det er en VW Tiguan, som erstatter en ældre Volvo XC 60. Køretøjet er af samme type, som tidligere er blevet indkøbt i 2017. Der har dog ved denne opbygning været mere fokus på brugen af taktisk tavle, og det er planen, at de tidligere indkøbte indsatsledervogne skal opgraderes på dette punkt.
Brandmand ramt af fyrværkeri – politiet kører nu med på alle brandudrykninger
En brandmand fra Hovedstadens Beredskab blev søndag morgen ramt i ansigtet af fyrværkeri. Han måtte behandles på skadestuen, men slap uden alvorlige skader. Ingen er blevet anholdt i sagen, som imidlertid har fået Københavns Vestegns Politi til at beslutte, at politiet så vidt muligt kører med, når brandvæsenet rykker ud.
TrekantBrand sender driften af ni brandstationer i udbud
TrekantBrand har nu sendt driften af brandstationerne i Ejby, Brørup, Vejen, Kolding, Egtved, Bredsten, Give, Billund og Grindsted i udbud. I dag er det Falck, som driver stationerne, men i uge 14 i 2020 ventes vinderen af udbuddet af blive offentliggjort. Derefter vil en ny kontrakt træde i kraft pr. 1. januar 2021.
Beredskabsstyrelsen etablerer ny sergentskole og officersskole
Beredskabsstyrelsen styrker uddannelsen af sit uniformerede personel. Det sker gennem en samarbejdsaftale med Forsvarsakademiet samt ved etableringen af en ny sergentskole og en ny officersskole. Det skal samlet sikre et løft af uddannelsen af uniformeret personel i Beredskabsstyrelsen og i sidste ende sikre en bedre opgaveløsning.
Sorø Kommune udtræder af Vestsjællands Brandvæsen
Et enigt byråd i Sorø Kommune har i dag besluttet, at kommunen træder ud af det fælleskommunale Vestsjællands Brandvæsen, der dermed kastes ud i endnu en krise. Tidligere har også Lejre Kommune besluttet at forlade det økonomisk pressede brandvæsen. Sorø Kommune vil i stedet samarbejde med nabokommunen Slagelse.